söndag 10 maj 2009

X-Men: The Last Stand

@@@@
Bryan Singer valde att regissera Superman Returns och registolen för den tredje installationen av X-Men gick till Brett Ratner. Ingen blev ledsnare än jag när jag fick höra detta. Här hade vi alltså en snubbe med Rush Hour (blä), Rush Hour 2 (dubbelblä) och Money Talks (trippeblä) på meritlistan. Jag var mer än skeptisk och när jag klev ur biosalongen tyckte jag filmen var sådär. Men nu har jag sett om den på dvd nyligen och fan om inte Brett lyckas pricka rätt ändå. Stämningen från de två första filmerna är där. Karaktärerna och skådisarna är tillbaka. Och Kelsey Grammer som Beast är lysande. Den följer de två första filmerna troget och alla fans får äntligen se Phoenix bli Dark-Phoenix och bli ond och förgöra typ allt hon rör. Bra skit. Trilogin får faktiskt en riktigt bra avrundning och det är nästan perverst att se hur många mutanter, båda goda som onda, som dödas i diverse olika strider. Här håller man inte tillbaka och även om Singer är skickligare på att fånga det introspektiva mellan actionscenerna, brassar Ratner på med allt han kan och det räcker fan rätt bra det med.
/Surskägget

@@@-
Nix ledsen. Den är bitvis ok och har en del schyssta fighter men det mesta från ettan och tvåan är som bortblåst. Ratner gör ett schysst hantverk och karaktärerna behåller sin charm men rullen blir rätt tjatig efter ett tag och är rätt rörig på sina ställen, man vill berätta för mycket på för kort tid. Någon som är sugen på X-Men Origins: Wolverine efter sågningarna? Inte jag.
/Vrångmannen

2 kommentarer:

Henrik sa...

Rush Hour (YAY), Rush Hour (yay), Money Talks (jag tror jag sett den iaf...)

Sara sa...

Nej nej nej X-men 3 var INTE bra! OK, men inte i närheten av de andra filmerna!