måndag 10 augusti 2009

The Directors: Milos Forman del 1 - De tjeckiska åren

Med rötter i Tjeckien tycker jag faktiskt att tjeckisk och svensk film liknar varandra rätt så mycket. I våra dramakomedier lyckas vi pricka in det typiska svenska/tjeckiska på ett humoristiskt och varmt medmänskligt sätt. I våra actionrullar misslyckas vi kapitalt att göra nånting spännande överhuvudtaget. Mentaliteten är inte så annorlunda mellan länderna som man skulle kunna tro, och humorn är rätt lik (Fucking Åmål gick tydligen riktigt bra nere i Tjeckien då det begav sig t ex).

Att Milos Forman är ett erkänt namn i hela världen är inte så konstigt med filmer som Gökboet och Amadeus på sin meritlista. Men innan han började göra Oscarsvinnande mästerverk i Hollywood hade han en framgångsrik karriär i Tjeckien och en hel del av hans filmer blev populära här hemma i Svedala. Fyra av hans tjeckiska filmer finns nu på dvd, vilket är ett perfekt avstamp inför hans amerikanska karriär.

Talangjakten
@
Formans första försök till att göra film är helt enkelt inte bra. Det finns ingenting i detta som visar prov på vad som komma skulle. Filmen består av två olika väldigt lösa ”handlingar” och är egentligen två kortfilmer ihopklippta till en långfilm. Det ligger en starkt dokumentär känsla över båda filmerna mycket tack vare att Forman valt att spela in på offentliga platser med mängder med folk som inte är skådisar (alla huvudroller är dock riktiga skådisar) och på plats improviserat fram en ramhandling. Resultatet är svagt, segt och utdraget. Tack och lov gick det bättre sen.


Det Svarta Fåret
@@
Ett visst uppryck från första filmen. Den dokumentära känslan finns fortfarande kvar, förmodligen har de smygfilmat en hel del scener bland vanligt folk som inte är medvetna om att skådespelare finns mitt ibland dem. Storyn är ganska enkel. Vi får följa en grabb som är kär i en tjej. Samtidigt är hans pappa på honom att han måste sköta sig på sitt första jobb. Scenerna med pappan är klart bäst i filmen. De innehåller en lagom dos av humor och allvar i en skön blandning. Filmen är ganska kul när man tittar på den, men så här nån månad efteråt har jag svårt att minnas den. En okej rulle värd att se mest för att det är Forman.

En Blondins Kärleksaffär
@@@
Filmen som verkligen gav Forman ett namn utanför Tjeckiens gränser i och med en Oscarsnominering. Vi får följa den uttråkade tjejen Andula i en småstad som drömmer om ett annat mer spännande liv. En helg träffar hon en musiker från Prag som är i byhålan för att spela. För att få henne i säng drar han till med allehanda lögner om hur mycket han älskar henne och att de kan flytta ihop i Prag nån dag. Hon tar honom på allvar och sätter sig på tåget och åker in och hamnar hos hans smått chockade föräldrar. När musikern väl snubblar hem några timmar senare mitt i natten blir han förbannad att Andula sökt upp honom och slänger ut henne på morgonen. För henne återstår inget mer än att åka hem med krossade drömmar. En hel del humor varvar med en stor portion medmänsklighet och Forman visar här för första gången på allvar vart han är på väg med sitt filmskapande.

Det brinner, min sköna
@@@
En brandstation i en liten byhåla nånstans i Tjeckien. Det är dags för den årliga brandmansbalen och de mestadels äldre brandmännen förbereder sig för att bjussa på årets fest. Bland annat bestämmer de sig för att ha en skönhetstävling. Kruxet är att när det väl är dags att skrapa ihop lite tjejer är det dels väldigt få som vill vara med, dels är det kanske inte alltid de allra snyggaste tjejerna. Samtidigt har man problem med att folk stjäl från det bord där priserna man kan vinna i tombolan visas upp. Och som om inte det vore nog med trubbel börjar det brinna i ett hus i närheten. Forman prickar in de olika karaktärerna och händelserna perfekt (jag har själv suttit på mängder med liknande fester i liknande byhålor i Tjeckien och det är precis så som Forman beskriver det även om han stundtals överdriver lite för att få till en komisk poäng). Forman fick mycket skit för den här från brandmännen som (med rätta) tyckte att de framställdes som sexistiska fåntrattar. De hotade till och med att gå ut i strejk om inte filmen förbjöds. Men det spelade inte så stor roll. Forman stack iväg till USA och började fila på sina riktiga mästerverk.
/Surskägget

1 kommentar:

Anonym sa...

De två sista filmerna är hur kul som helst!