torsdag 28 februari 2008

In the valley of Elah

@@@

Paul Haggis, som för några år sedan bjöd oss på den nästintill fantastiska rullen Crash, har här plitat ihop ett thrillerdrama om en gammal far (lysande Tommy Lee Jones) som letar sin son som efter att tjänstgjort i Irakkriget försvunnit. Han får hjälp av Charlize Therons mobbade snut (hon är ju tjej och dumma killarna på kåren häcklar henne friskt...stön!) och tillsammans kommer dom sakta närmare och närmare sanningen. Det är välspelat och välgjort hela vägen. Man kan riktigt känna faderns smärta och ovisshet. Problemet jag har med filmen är att den inte vet vad den vill vara. Ska det vara tät thriller eller är det ett gripande drama eller är det en tvåtimmar lång eftertanke. Haggis tror jag skiter i att etikettera på det viset utan styr kosan stadigt framåt för att berätta sin historia, lite svart och vitt och en hel del gråzon utan att bli för politisk och det är väl ok men jag är en förvirrad gammal vrångis och gillar oftast mina filmer i hyfsat korrekta fack. Jag tycker om det här men samtidigt inte och det kanske är det som är hela poängen. Lite tätare berättat hade dock inte skadat men det finns andra filmer som gör det. Se den själv för den är absolut värd biobesöket om ens för dom lysande prestationerna.

/Vrångmannen

Inga kommentarer: