tisdag 1 april 2008

Hulk

@@@
Ang Lee kändes för många som helt fel val av regissör när det blev uppdagat att han skulle göra Hulk. Det här var ju en stor sommaractionseriefilmextravaganza och här skulle lille Ang Lee komma med sin lugna och introspektiva stil och göra om Hulken av alla figurer till nån Sigmund Freudrulle! Personligen tycker jag Lee var perfekt. Han visade nämligen att Hulk inte bara handlar om "mig arg! mig slå! mig grrr!" utan att det faktiskt finns en dualism mellan Hulk och Bruce Banner som är väldigt introspektiv egentligen. Visst, själva datoranimationen av Hulk är så knäppusel ibland att man vill skadskjuta effektsteamet, men samtidigt tycker jag det faktiskt är en av de snyggare superhjältefilmerna som gjorts. Lee bygger upp filmen som en serietidning och ibland skiftar vi mellan scener via bildrutor som i en serietidning. Storyn är helt okej, Eric Bana funkar som Banner och Jennifer Connelly är strålande som Betty Ross. Som sagt, filmen dör lite av att effekterna är sjukt dåliga ibland, men överlag är det en bra blandning av stillhet och ro innan actionstormen.
/Surskägget

8 kommentarer:

Anonym sa...

Fel, fel, fel! Filmen är totalt värdelös! En skamfläck i Ang Lees i övrigt fantastiska filmografi! Jag led i biostolen. En etta!

Anonym sa...

Den är riktigt bra - tills Hulk kommer. Ungefär som med Ghost Rider. Den är kul sålänge inte han inte är Ghost Rider. Hulk 2-trailern ser också bra ut - tills Hulk kommer.

Anonym sa...

En snabb Ang Lee titt då,

Mat Dryck Man Kvinna - Ok rulle som framförallt är minnesvärd för all härlig mat som dukas upp. Annars inget märkvärdigt. @@

Sense and Sensibility - Jag undviker brittiska kostymdraman baserade på Jane Austen med Emma Thompson i rollistan som pesten. Som pesten sa jag!

The Ice Storm - Grovt överskattad om några stiffa överklassmänniskor på 70-talet. Okej, men inte mer. @@

Ride With the Devil - Tobey Maguire i en western? HAHAHAHAHA! Närå, den är faktiskt helt okej, men på tok för lång för sitt eget bästa. @@

Crouching Tiger, Hidden Dragon - På tal om överskattade filmer. Visst, fightscenerna är snygga, men resten är segare än sirap. Filmen har än idag världens hittills mest omotiverade och onödigt långa flashbackscen (kan man ens kalla det för flashback när den pågår i typ halva filmen?). Sällan har jag varit så förbannad när jag lämnat en biosalong (skulle varit efter Vargarnas Pakt möjligtvis). @+ (Plusset får den för fightscenerna enbart!)

Sen har vi Hulk då, och sist Brokeback Mountain som jag inte ens orkat sett än för helt seriöst, två cowboys som ger varandra blickar i två timmar i en ödemark innan de äntligen knullar? Nej, inte i min bok.

Så Stargirl, jag vet inte jag, men Ang Lees bästa är tydligen Hulk med sina friska @@@ i betyg trots allt : )

Anonym sa...

Wait, what? Dissar du Vargarnas Pakt?!

Anonym sa...

Hehehehe har du inte märkt det än? Har haft små gliringar mot Vargarnas Pakt lite överallt på bloggen. Vrångmannen han gillar skiten, jag tycker den är sämst.

Anonym sa...

mat Dryck Man Kvinna är helt OK, The Ice Storm är INTE överskattad - kalasbra var ordet! Sense and Sensibility är lysande, Ride with the Devil bra, Crouching mycket bra (tillskillnad från den horribelt öerskattade Hero, eller vad eländet nu hette. men det var såklart inte Ang Lee. puh) och Brokeback alldeles enastående! Bäst! Nä, Ang Lee har bara gjort en skamfläck och det är den där gröna hoppande saken. Så det så!

Anonym sa...

Mat Dryck Man Kvinna - inte sett men den ligger på listan (som hundratals andra)

Sense and Sensibility - @@@
Gillar mig en slice of välgjord kostym och den här är helt ok även om jag tycker James Ivory (Remains of the day) gör det bättre

The Ice Storm - @@@@
Riktigt välgjort och välspelat drama.

Ride With the Devil - @@@
Hygglig western. Jewel spelar halvt svinig kärring och det var jobbigt att se.

Crouching Tiger, Hidden Dragon - @@@@@
Fantastiskt flawless martial-arts äventyr med smak av saga och mystik.

Fotnot: Jag tror dom bränner folk levande i vissa länder om man ger Crouching Tiger en etta Surskägget och dissar du Vargarnas Pakt en gång till på bloggen så går jag på Kevin Smith så hårt att dina barnbarn kommer ha svårt att sova

Anonym sa...

Du låter Kevin Smith vara ifred! Clerks 2 må vara en skugga av hans forna jag (om jag är snäll) och Jersey Girl tänker jag inte ens se - men allt annat rör du inte. Då smäller det.