onsdag 16 april 2008

Kuntza presenterar: TWISTER!

OBS!! SJUKT GALET MED SPOILERS!!

De allra flesta filmtittare känner säkert till det. Twister. Ni vet dom där oväntade svängningarna i handlingen som innebär att det vi trodde var helt uppenbart och klart i själva verket är något helt annat och ofta galet tvärtom annorlunda. Det är allt från smarta manusfinesser som höjer upp hela filmupplevelsen till fula onödiga luringar som irriterar och skapar en förbannad publik.
Hur som helst har det alltid varit ett charmigt moment i de filmer som har känslan att få till snygga svängningar och ge oss tittare ännu en förhöjd dimension av en bra film. Det är vi det kallar för twister.
Finns en myspysig känsla att bli skönt uppsnurrad och lite lurad med smarta filmer.

Här serverar jag en lista på de bästa twisterna nånsin (dock ej i rangordning)!
Se upp för en del spoilers nedanför - har du inte sett den aktuella filmen vill du kanske inte läsa detta.

Nivå: SHIT ÄR DET SAAANT!!??

No way out
Slåss för att visa du är oskyldig när du är skyldig på riktigt

Old boy
Oj vad äckligt och riktigt ondskefullt det blev nu då. Boven vinner!

Arlington road
Så kan det gå när man har helt rätt i sina konspirationsteorier. Och när nån annan vet vilka teorier man har så det går att utnyttja. Boven vinner!

Seven
Nä dom vågar inte? Jo dom vågar! Och boven vinner!

Shawshank redemption
Dom har dragit oss vid näsan hela tiden...nästan framför våra ögon.

Fight club
Inte kan han väl vara så galen? Jo det kan han...

Sleepaway camp
De sista 10 sekundrarna glömmer man aldrig

The Prestige
Hur mycket twister som helst och de sista två är faktiskt maffiga. TRO på det du ser och inte ser.

Manons källa - Jean De Florette II
Riktigt tung och hemskt jobbig. colin nutley tyckte det var så tungt att han snodde allting till att göra en svenne-variant några år senare.

24
Ja det är egentligen tv men hela serien är en enda orgie i twister genom alla säsonger. Hur många twister kan vi få....? Vi minns mullvadar överallt, kvinnliga bovar, en president (!) som mastermind, kallblodiga mord på egna kollegor mm mm


Nivå: JÄVLAR ANAMMA

Primal Fear
Ondskan lever och har full koll

A Beautiful Mind
Snyggt och oväntat, en vuxnare variant på fight club

LA Confidential
Shit, det var farligt att fika i folks kök på 50-talet

Sjätte sinnet
Vaaa? Han har dragit oss i lång clownnäsa hela tiden. MEN minus för att twisten ju är totalt orealistisk (i en redan overklig kontext eftersom han ju är spöke men ändå)

Unbreakable
Ja vi älskar att han vågar ta ut svängarna

The Village
Finns flera twister varav den sista är enklast att ta, men de andra tidigare är bättre o har mer shit

Usual suspects
Vad ska man säga?

Memento
Jättejobbigt med sanningen.

Switchblade romance / High Tension
Nu jävlar blev det otäckt, fast på ett annat sätt

Psycho
Mamman sitter i källaren - jag var typ 10 år när jag såg den här på tv och kunde sen inte sova på hela natten

Cube
Det är inte riktigt över än.

Omen 2
Hela filmen är som en stor remake på 1:an förutom den sista minuten...


Nivå: SPECIALARE

Planet of the Apes (originalet) - Ja det är en stor twist men har själv inga minnen av filmen. Twisten i Burtons remake kan ta sig i arslet.

The Empire Strikes Back - den visste jag i förväg MEN OM jag inte hade den infon o sett den på original-bio hade jag nog dött där direkt i biosätet

Vanilla sky - stilpoäng men en ganska trist film

Crying Game - ja en bra twist men filmen var väl ganska trist

Basic Instinct - vi gillar alltid onda blicken i kameran


Nivå: NJA

Morden på Orientexpressen - Agatha Christie får poäng för sin vågade twist. Alla är skyldiga

Total Recall - Det är sant eller var det kanske inte det?

Citizen Kane - Ja men bryr vi oss?

Presumed Innocent – Ja den lurade mig lite faktiskt


Nivå: Underkänt med too much och för fånigt

The Others - som sjätte sinnet
The Locals - som sjätte sinnet OCH the others..
Identity - lite väl extrem, synd på en sån grym thrilleridé och här hade vi hellre sluppit en twist
The Game - för fånigt o långsökt
Frailty – nja det där förstod vi tidigt
Wild Things - nu får ni skärpa er

/Kuntza

7 kommentarer:

Henrik sa...

Ni inser väl att ingen kommer läsa hela det inlägget? Inte jag i alla fall. Jag tänker inte ta risken att få en osedd film spoilad. FAIL!

Anonym sa...

Ett hett tips: Lägg post-itlappar över skärmen så du bara ser titlarna och de filmer du ej sett (har du inte sett ALLA Henrik? Vad är det här??) låter du post-it sitta kvar så det inte förstör för dig. De filmer du har sett kan du bara plocka bort post-it och läsa för du vet ju ändå hur det går.

Ok det kanske var en av de sämre idéer du hört i ditt hela liv men jag försöker ju bara hjälpa till här.

P.S. Se ALLA filmer!

Henrik sa...

Jag vet ju inte om jag sett alla! Jag tänker ju inte titta på listan!

Anonym sa...

Jodå. Snegla lite försiktigt nu. Vad är väl ett filmslut egentligen..

http://www.themoviespoiler.com/

Anonym sa...

Äsch det är bara filmer som Sjätte Sinnet och ALLA vet att Bruce Willis är död och ett spöke. Eller Fight Club där ALLA vet att Edward Norton och Brad Pitt är samma schizade kille. Hursomhelst. Jag gillade också idén till Identity i sig, men håller med om att de schabblade bort det tyvärr. Jag älskar i princip allt Burton gjort förutom Planet of the Apes och håller helhjärtat med om att den twisten kan ta sig i röven. OCH jag såg faktiskt Empire på bio då det begav sig och jag visste INTE att Darth var Lukes pappa så JA, jag sket på mig och dog på fläcken för att sen bli återuppstånden som en ny och lite bättre människa än jag var innan. Och därför förlåter jag George allt, t o m Jar Jar och Howard the Duck.

Anonym sa...

Tycker inte att Kuntza avslöjade för mycket. men jag hade å andra sidan sett de flesta av filmerna, plus att jag väldigt sällan minns slutet på en film ändå (vilket är kul om man vill se om dem;-)

Anonym sa...

Surskägget, Howard the Duck är ju grymt skoj ju! Vilken "cool" sång. Minns den än idag (fast det är typ 100 år sen jag såg filmen)