söndag 9 maj 2010

SUMMER BOX OFFICE 2010 - Kuntza förutspår flippar och floppar

It´s that time of the year again…

Dags för er big movie daddy att gå igenom årets sommarfilmer, en tradition snäppet finare än midsommar, kräftor, solkräm och det andra.

Sommaren har redan börjat med Iron Man 2 (dåliga ressar men säkra pengar), The Back-up plan (usla ressar men helt ärligt en ganska ok trailer – fast berätta inte för nån annan att jag sagt så) och Nightmare on Elm Street (ok ressar och bör dra in de rätta pengarna).

Snart rullar sommaren ut på riktigt och då väntar:

Knight and day
Cruise och Diaz som busiga agenter. James Mangold är en hantverksstabil regissör och visst ska väl the Cruiser dra publik i den här genren = blir bra boxoffice men inget någon lägger på minnet efter augusti.

Vrångmannen: Den här kommer att gå bra och vara hyggligt underhållande
och välgjord. Ointressant dock.

Surskägget: Tom Cruise = säker box office. Om det inte räcker med hans naturliga talang, charm och breda leende så har han 50 miljoner nära scientologivänner som köper biljett.

A-team
Ja då, det här kommer funka. Busigt och lagom PG-13 ösigt. Trailern är helt ok och finns publik som väntar på det här.
Jag och min gamla fru Jessica Biel håller fortfarande kontakt och jag önskar för hennes skull att det kommer gå bra, i så fall kanske vi kan finna tillbaka till varandra igen.

Vrångmannen: Har inget sug alls efter denna tyvärr men blir bra box office. Jessica är tillbaka med mig nu så GLÖM DIN DRÖM!

Surskägget: Det var inte vad Jessica sa till mig häromnatten, men det behöver vi inte tjafsa om nu. A-team är stort i USA och detta blir en given box officesuccé. Filmen är en @@@ och okej matinéunderhållning.

Beck - Levande begravd
Ska den episka supersnuten nu igen kunna lösa fallet?! Missa inte din chans att se detta på bio! Trenchcoats, kulisser och smörgåsar – nu är det dags. Drar ju alltid ok boxoffice, SvenneBanan gillar ju det här ordentligt.

Vrångmannen: Snälla, låt detta få ett slut nu.

Surskägget: Jag tröttnade på Beckserien ungefär fem minuter in på första filmen. Makalöst att pengar som kunde läggas på annat går till det här. Men tydligen säker box office eftersom att det prånglas ut nya delar hela tiden.

Twilight: Eclipse
Kön med 12-åriga flickor har väl redan börjat. Massiv boxoffice och en säker hit. Men då målgruppen är lite nischad kommer den inte tillhöra en av sommarens allra största vinnare.

Vrångmannen: Given hit på biograferna men jag önskar bara att det går skit så vi får vila från sånt häringa tönteri. Hjälp mig!

Surskägget: Gäääääääääääääääääääääääääääääääääääääsp. Är det nån som kommer ihåg när vampyrrullar var lite läskiga och bra? Typ Christopher Lee som Dracula?... Anyone...anyone...

The Last Airbender
Shyamajaljanszan har helt tappat sitt groove på sistone efter den galna Lady in the water och irriterande usla Happening. Sommaren är inte hans säsong och det här känns som en galen gamble – tyvärr gillar inte amerikaner att se filmer med asiaster så sorry, en tung flopp här.

Vrångmannen: Shajmalajmadingdong är desperat och det här kommer gå åt skogen.

Surskägget: En barnfilm utan tunga namn på affischerna? Det enda som ska locka är M. Night Shamaprosit? HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!

Salt
Näe, Jolie är inget vidare och för plastig för min smak. Hon brukar generera medium hits men den här trailern känns lite som Wanted 2: Back in the habit.

Vrångmannen: Hehehe nu har du stuckit en törn i ögat på Surskägget som älskar sin Angelina. Tycker rullen verkar lite spionmysig men förmodligen inget speciellt. Bubblare. Vi får se.

Surskägget: Given @@@@ och actionös hela vägen. Sommarens stora blockbuster!

Dinner for schmucks
Jodå, jag är med. Skön casting, skön idé och skön trailer. Medium hit.

Vrångmannen: Har inget riktigt grepp än om detta blir roligt men huvudrollerna säkrar stadiga intäkter.

Surskägget: Zach Galifianakis är roligast just nu. Steve Carrell var roligast innan Zach. Och Paul Rudd är roligast utan att folk vet om det. Men tror på Kuntzas analys, medium hit.

Piranha 3-D
Helt rätt regissör för jobbet och kommer älskas av horror fans. Trailern är ok och en säker hit, speciellt då folk gillar sin 3-D.
Dock nog inte alltför bra, monsterfilmer går liksom inte att göra längre och med så mycket CGI blir det inte läskigt.

Vrångmannen: Det här kan inte vara något vidare och jag blir förvånad om denna går riktigt riktigt bra. Blodigt värre blir det nog dock med tanke på regissören.

Surskägget: Lite CGI-fiskar som åker mot kameran. Ett par tjejer solar topless. Och en handfull skådisar som borde veta bättre (hallå Richard Dreyfuss, Christopher Lloyd och Ving Rhames) eller inte har en karriär längre (hej hej Elisabeth Shue och Jerry O'Connell). Meeeeeen Dimension Films vet vad de gör i skräckgenren. Det här är en sommarens överraskning.

Expendables
Den film man ju vill älska men än är jag inte imponerad av trailersarna. Casten är ju grym och Sly gör det här men kärlek, ändå känns det inte helt intressant. Han måste jobba hårdare för att jag ska få igång pulsen. Medium hit blir det iaf.

Vrångmannen: Slö trailer men fan det här blir bra! Har en skön gut feeling. Den kommer gå helt ok.

Surskägget: Kanske går lite trögt på boxoffice men jävlar vilken actionstänkare det här kommer bli. Peppen!

Machete
Äntligen får Danny Trejo lite spotlight och castingen är fantastisk Nirvana med De Niro, Seagal m fl.
Klart den drar in sina pengar och med en riktigt bra trailer och all kärlek bakom kameran borde det också levereras bra.

Vrångmannen: Ja. JA. JAAAAAA!

Surskägget: Självklart. Ända sedan "trailern" i Grindhouse så är det ja som gäller.

The Other Guys
Bör ta tillbaka Ferrellls mojo och även få med Wahlberg som skön snubbe. Jodå, det här kommer funka med både kvalité och BO.

Vrångmannen: Trailern är hysterisk och man får en känsla av att man ändå inte sett någonting än. Jättehit och jag ser den två ggr på bio eftersom jag garvar så mycket första så jag missar halva skiten.

Surskägget: HAHAHAHAHAHAHAHAHA! JAAAAAAAAAAAAAAAAA! Ferrell är tillbaka och det innebär stort klirr i kassan.

Get him to the Greek
Forg. Sarah Marshall var en besvikelse men nog borde väl det här funka. Medium hit och medium bra.

Vrångmannen: Det här kan bli busigt men för tidigt att säga. Skojig trailer dock.

Surskägget:Förmodligen lite för smal för den riktigt stora publiken. Jag kommer dock älska den.

Inception
Ingen regissör är så het som han och förhandsintresset kommer koka. Nya trailern är suverän och Nolan har aldrig gjort en dålig film. Ni kan inte ställa er först i kön för där står redan jag!

Vrångmannen: Jaha, så du skulle ha sovsäck med dig kvällen innan? Nähä, för det ska jag.

Surskägget: Jag byggde en egen biograf med egen biljettkassa som är stängd för alla förutom för mig så jag ska kunna se den först.

Karate Kid
Originalet är en 5:a och även om den här trailern väl är lite Hollywood-ok så bör det ändå inte funka. Jackie Chan är sjukt felcastad även om de får plus för att flytta storyn till Asien i stället.
Från regissören av mycket skit bl a den gamla Guillou-stänkaren ”Hamilton” – ha ha. Nej, medium hit som bäst men absolut inget som driver in kidsen likt originalet gjorde.

Vrångmannen: Pass. Nu trampas det på klassiker här!

Surskägget: I Kina har man tydligen inte råd med målarfärg så man lär sig kung-fu genom att ta på och av en jacka istället för att måla plank. Nej nej nej. Stor flopp.

Jonah Hex
Serien har sina stunder och det här skulle kunna rocka med rätt regissör och ett släpp på annan tid än just sommaren då alla såna här rullar automatiskt blir hjärndöda. Ingen känner till serien, Josh Brolin drar ingen publik, Megan Fox karriär är i praktiken redan slut och trailern är bara sådär… Så tyvärr – det här kommer inte funka.

Vrångmannen: Vi har sett serier ingen känner till gå asbra på bio förr och jag tror att den här kommer göra bra ifrån sig. Alla vill fortfarande se Megan Fox. Alla.

Surskägget: Saknar känslan från serien, här försöker man blanda in lite för mycket James Bond istället för smutsig kniven-på-strupen-känsla som det ska vara. Men samtidigt, mycket explosioner och en svettigt sexig Megan Fox. Mnja. Jag är kluven. Medium hit.

Killers
Knight and Day på minimjölk med mindre stjärnor och mindre budget. Sorry, det är så kört.
Ashton Kutcher har väl ALDRIG genererat nån hit?

Vrångmannen: zzzzzzzzzzzzzZZZZZZZZZZZZZZZZZ!

Surskägget: Katherine Heigl om möjligt ännu mer hysterisk och neurotisk än vanligt? Ser den här om två år för jag fått den med en tidning frun köpte och för att jag inte har nånting annat i huset jag inte sett redan. Gäspar och går vidare i livet.

Kommissarie Späck
Vrångmannen har väl sett denna? Kan funka då det väl finns publik för det här bara den kan leverera en ok trailer.

Vrångmannen: Har sett en arbetskopia där filmen inte var riktigt klar. Parodi på Beckfilmerna där inget är heligt. Svensson gillar Beck. Svensson gillar sjuk humor. Borde gå riktigt bra.

Surskägget: Bör bli boxoffice med tanke på alla pengar Beck drar in. Äntligen nån som sparkar lite på Haber/Persbrandt.

Predators
Trailern är bara ok och konceptet borde inte funka, var länge sen nån brydde sig om rysaraction där folk plockas en efter en. Skön casting och OK att Rodriguez gillar det här själv men nja… Publiken är nog trött efter massor av år av skit i den här genren samt AvP-rullar som dragit varumärket i smutsen.

Vrångmannen: Många som både är hypade men samtidigt inte på den här rullen. Jag instämmer men hoppas på en skön överraskning.

Surskägget: Jodå ser ni, det här bli klirr i kassan och en återgång till tuffare tider efter två knäppusla AvP-rullar.

Prince of Persia
Bruckheimer ramlar av toan i sina bajsförsök att skapa en ny Pirates of Caribbean. Kommer funka bra med hög BO, första ressarna har varit goda och finns väl lite sug på marknaden efter sånt här. Burger King laddar leksakshyllorna och vi andra ser väl det här på bio med viss tveksamhet.

Vrångmannen: Jag vet inte. Vill man se det här? Det blir bra box office men vill man SE DET HÄR?!

Surskägget: Har Bruckheimer stått bakom nåt nångång som inte blivit boxofficesuccé? På sommaren? Nä, det här är så givna pengar så jag vet inte.

Resident Evil 3D: Afterlife
Att de aldrig ger sig?! Drar de här in någon BoxOffice? Fansen laddar väl ner det här på datorn..eller?

Vrångmannen: Äh, dom är rätt skoj rullarna och min tredje älskarinna (från flanken) Jovovich är alltid mysig att titta på när hon sparkar zombiestjärt. Dock är succépotentialen farligt medioker.

Surskägget: Gillar filmserien och Milla är alltid tuffast och sötast samtidigt. Samtidigt har jag svårt att se att detta blir en hit.

Robin Hood
Sommarens stora floppvarning för en story ingen bryr sig om och förhandsressar riktigt dåliga. OK att vi får snygga fightingscener men det räcker inte alls. Bra skådisar men ingen som drar BO… Sorry, det är riktigt kört.

Vrångmannen: Ridley, Ridley, Ridley. Gick från vår tids till en sopa. Hur gick det till? Flopp.

Surskägget: Jag skiter i att betygen är relativt bra. Detta är flopp.

Toy Story 3
En promenad rakt in till banken utan att passera gå – sommarens säkraste BO.
Pixar gör alltid alla rätt i boken och det tog ungefär ett halvår för mig att torka mina känsliga tårar och lugna mina glada skratt från senaste Up. Den här trailern är suverän och tra la la va bra de ska va.

Vrångmannen: Myset, garven, äventyret och 300 mille plus bara på dukarna i USA.

Surskägget: Finns inget att snacka om här. Disney och Pxar kommer tjäna feta pengar.

Trollkarlens lärling
Trailern är bedrövlig och det här fåniga tönteposet blir en ny spik i Nic Cage kista när han annars hade chans att återfå lite cool efter ett par sköna rullar. Bruckheimer har väl proddat den här via webkamera och inte ens han tror väl det här ska funka. Genren med ungdomsmagiker är stendöd efter alla härma-Harry rullar som alla självdött på senare år.

Vrångmannen: Flopp (annars jävlar).

Surskägget: Tydligen så har Bruckheimer för första gången i karriären gjort en sommarfilm som blir flopp.

Sex and the city 2
De helgalna tjejerna busar vidare. Alla tjejer ser den på bio och de går i grupper om minst 5 pers vilket ger grym boxoffice. Ingen kommer tycka det är bra på något sätt men riktigt bra pengar i plånboken.

Vrångmannen: Succé men till priset av mina tårar.

Surskägget: Nej nej nej. Hypen är död och borta. Fruntimrena springer och ser Jake Gyllenhaal halvnaken i Prince of Persia istället. Flopp.

Shrek Forever After
Jag älskade ettan men hatade tvån och slutade då bry mig. Känns väl riktigt krystat det här och även om kungen Zach Galifianakis är med som röst är det här inget för mig. Barnen går först på den här och sen förbi McDonalds så BO borde vara lugnt.

Vrångmannen: Det här kommer att funka. Jag kommer dock inte se den.

Surskägget: Ettan och tvåan var lysande. Trean knappt okej. Men trailern ger smakprov på att de kan ha skärpt till sig. Medium hit, men rätt schysst rulle.

MacGruber
Ja tack. Trailern är perfekt busig och visst ska väl det här bli en sleeper hit? Will Forte är kung och får äntligen sin chans att visa var västen ska hänga. Självfallet ska Val Kilmer alltid vara skurk i såna här rullar. Sommarens komedi-hit.

Vrångmannen: Förhandsrecensionerna säger att det är den dummaste, fånigaste och ROLIGASTE filmen baserad på en SNL karaktär sen Waynes World. Jag tror bara att det kommer vara den roligaste. Flipp!

Surskägget: Kan vara lite för smal för den breda publiken...fast samtidigt, vem vill inte se Will Forte i hockeyfrilla? Flipp!

Grown Ups
Surskägget: Kuntza glömde tydligen en av sommarens riktigt stora blockbusters, Grown Ups. Adam Sandler är garanterat klirr i kassan och tillsammans med vapendragarna Chris Rock, David Spade, Kevin James och Rob Schneider är detta flipp hela vägen.

KUNTZAS SUMMERING:

Högst boxoffice
Toy Story 3
Iron Man 2
Twilight: Eclipse
Shrek Forever After
Sex and the city 2

Största floppar
The Last Airbender
Jonah Hex
Killers
Robin Hood

Bästa film
Inception
MacGruber
Machete

/Kuntza

1 kommentar:

Vrångmannen sa...

Inga kommentarer på the box office extravaganza 2010?? Vad är det här?! Ge oss era 2 cents folks!