torsdag 15 maj 2014

Godzilla

@@
Då var det alltså dags. Den mest efterlängtade rullen på länge. Fantastiska trailers har frestat och frestat i väntan på premiären. Den här Vrångmannens förväntningar var höjda till skyarna. En mörk domedagsstämning verkade vara essensen. Bra skådespelare och jordnära karaktärer som motpol till det lite väl fantastiska. Surskägget ogillade regissören Gareth Edwards debutfilm Monsters och jag höll med. Även om den var ett imponerande hantverk i sig (på en ostfrallebudget) så var det en dålig film. Surskägget hade också ointresserat vänt Godzilla ryggen ("Det är ju en jävla ödla. Hur svårt ska det vara att ta ihjäl den? Ge mig en ihoprullad tidning och två minuter!") och dissade den redan vid första trailersläppet. Med så fantasiska trailers så kan väl inte filmen vara dålig? Men jag gick rakt in i den. Fällan! Vad jag hatar när Skägget har rätt.. Åååååååh! Godzilla börjar alltså bra med lite bakgrundshistoria, mystik och uppbyggnad av huvudkaraktärerna. MEN, ganska fort faller filmen pladask. Coola monster som syns för mycket och slåss för lite. Karaktärer som man inte bryr sig om dom lever eller dör, ingen tjofadderittanfilm gör! Hur snygg rullen än är (och den är skitsnygg) så går det här bort för mig. Det är helt ospännande, hela tiden. För man bryr sig inte om något eller någon. Forskarna står och säger samma sak om och om igen och stirrar förbluffat. Folk JOGGAR bort från "faran"(?!). Hjälten havvar omkring halvt förvirrat. Hjältens fru pratar i telefon och är blöt på ögonen, hela tiden. Det som finns kvar att fokusera på är monstren och förstörelsen. Det finns en hel del av det, även om det ändå är för sparsmakat, eftersom resten är keff. Den biten av filmen gillar jag och den är rätt ball. Men spänning och stämning? Nope. Vägde fram och tillbaka med vilket betyg jag skulle sätta. Å ena sidan var jag asbesviken och kände mig grundlurad (ETTA!). Å andra sidan borde jag ha fattat vad jag gav mig in i (tvåa).. Om du vill se en fartfylld rulle i samma genre där man i alla fall bryr sig LITE om karaktärerna och där det sparkas stjärt hela tiden på alla busiga plan, se Pacific Rim. Jo, just det. Monstren "pussas" också i Godzilla.. Suck. Over and out.
/Vrångmannen

P.S. Fiffi, som har en jättebra filmblogg, satt bakom mig på visningen och hon gillade filmen betydligt mer än mig. Gott så.

2 kommentarer:

Fiffi sa...

Hahaha, bra sammanfattad text och jag håller med dig i rubb och stubb. Ändå gillar jag filmen. Mucho dessutom!

Anna Nio sa...

Jag håller med Vice. Om allt, iaf gällande just Godzilla. :D