söndag 14 december 2008

Death Race 2000

@@-
Jag vet att Vrångmannen håller den här väldigt högt i sin bok efter att ha sett den i unga år och blivit väldigt tagen av den (vilket av nån anledning hängt kvar trots att han enligt egen utsago sett om den gång på gång). Jag såg den också i unga dar och var inte alls speciellt impad. Nu när nyinspelningen kommit kände jag att det var dags att se om originalet för att se om jag kanske missade nåt som liten knodd och att det här faktiskt är den lysande rulle Vrångmannen snackar om. Det var det inte, den var precis exakt lika halv-b som jag mindes den. Ambitionerna att göra nåt stort finns ju där, men det blir alltför tydligt att budgeten inte håller samma nivå som ambitionen. Man vill vara politisk och social, men lyckas kanske inte helt förmedla vare sig det ena eller det andra på riktigt bra sätt. Visst, en del paralleller till dagens diverse dokusåpor och hetsen att vilja vara på teve kan man väl se om man tar på sig snällglasögonen, men i det stora hela är det bara en klassisk b-rulle som lever på att visa lite tuttar och lite blod. I detta fallet blir det med nöd och näppe "okej".
/Surskägget

@@@@
Nu blir jag direkt vansinnig. Hur hög var din feber Skägget? Trampar du på denna så trampar du även på mig! Regissören (och tillika dåren) Paul Bartel har med mikromal budget även för den tiden skapat en högoktanig och våldsam framtidssatir (ja för att det ÄR en komedi!). Tempot är rasande, alla agerar over the top och one-liners levereras stadigt. Stallone som ”Machine Gun Joe Viterbo” HAHAHAHA! Bara idén av att framtidens tv-underhållning i USA är när racerförare får poäng genom att meja ner oskyldiga människor under ett cross country race tycker jag säger en hel del. Filmen kom 1975 och utspelar sig år 2000. Får man inte bara ett leende på läpparna av detta? Mer kartongkuliss och färghandelsblod åt folket! En exploitationklassiker som jag ser om och om igen precis som utsago och har lika skoj åt varje gång. For shame Surskägget, for SHAME!
/Vrångmannen

Inga kommentarer: