onsdag 10 juni 2009

Antichrist

@@@
Lars Von Trier är galen. Det här är väl egentligen inget nytt påstående och med filmer som Idioterna (som bara är bedrövligt vansinnig) och Dogville (där väggar och vägar är uppritade på golvet som en snygg lågbudgetpjäs) så pendlar han mellan mästerlig filmkonstnär och dåre som borde spärras in. Lite skönt ändå. Filmen behöver sina galningar och vem minns inte hans danska spökserie Riket som fortfarande är en av de bättre och kusligare (grym Ernst-Hugo Järegård!). Antichrist handlar om ett par (Willem Dafoe och Charlotte Gainsbourg) som blir av med sin son i en olycka. Hon går in i någon slags ångestpsykos och han, som jobbar som terapeut, tar till slut med henne till deras stuga långt ut i skogen för att försöka bota henne. I filmen heter han "han" och hon "hon" och området i urskogen där stugan ligger heter Eden.. Sen följer det ångest på ångest på demonerier på ångest på våld på sex på ångest på..raka spåret mot helvetet. Von Trier gillar ju sina fallosnärbilder och sitt närgångna lite snuskiga våld samtidigt så försöker han måla en mardrömslik tavla som borde få Salavador Dali att skämmas på sin tid. Trailern till Antichrist är uppbyggd som en skräckis men det här är mer ett vackert mardrömslikt drama med ångesten, kvinnan och religionen surrande både i förgrund och bakgrund. Von Trier lyckas med att som David Lynch låta tittaren analysera, bli deprimerad, skrämd och upprörd över att man inte riktigt fattar vad fan som händer. Könsstympning anyone? Brrrrrrrrrr! Vet fortfarande inte vad jag tycker om filmen faktiskt och det kanske är filmens styrka. Bra skådespelare (Gainsbourg fick priset i Cannes för bästa skådespelerska), stämningsfullt, äckligt och bitvis fantastiskt vackert men samtidigt lite tomt, långsamt och med för många stora frågetecken. En film som kommer att stanna med mig länge även om jag själv inte vill det. Bara det är värt en trea i betyg även om jag tycker idioten är MINST lika galen som lysande. Han skulle nog inte vilja ha det på något annat sätt heller.
/Vrångmannen

2 kommentarer:

Surskägget sa...

Angående von Trier och andra så kallade "konstnärliga regissörer" kommer här en visa från Eddie Meduza som är så sann, så sann:

Om jag målar en slibbig kuk, tror dom inte att jag är sjuk,
Jag är konstnär å målar vad jag vill
Om jag sover till kl 2, e` väl inget å klaga på
Jag är konstnär å jag gör som jag vill.

Jag är konstnär, Jag är konstnär, Jag är konstnär
Å hur jag lever mitt liv, det ska ni ta å skita i,,,javisst.

Nya kvinnor varenda da`, de e` precis så det ska va`
Jag är konstnär å knullar med vem jag vill
Lagarna gäller bara dig, men försök inte kuva mig
Jag är konstnär å mina lagar gör jag själv.

Jag är konstnär, jag är konstnär, jag är konstnär
Å hur jag lever mitt liv det ska ni ta å skita i,,,,,jävlar.

Jag är konstnär, jag gör skapelsens bonad
Mina tankar är dom riktiga, era tankar är skit
Skönheten bor i mitt hjärta, Å jag är en Människa,,,,Javisst.

Å min konst den är ful å flat, kompenseras ja av vår stat
Jag är konstnär, en värdefull person
Mina tavlor tycker ingen om
Men ändå finns det idioter som köper dom
Jag är konstnär å lurar er allihop,,,,Javisst.

Jag är konstnär
En alldeles utomordentligt förträfflig konstnär
Jag är konstnär

Vrångmannen sa...

Hehehe Meduza.. Varför gjorde inte HAN en film?! Femman!