måndag 9 april 2012

J. Edgar

@@
Jag måste erkänna att jag är besviken. Med Clintan i registolen och Leo DiCaprio i huvudrollen hade jag förväntat mig mer. Det här är en biopic om FBI's store chef under många års tid, J. Edgar Hoover. Mannen hatade kommunister och byggde hela sin karriär på att han samlade in info om allt och alla så att man kunde deportera kommunister och förstöra karriärer. Han hade öron och ögon överallt, och avlyssnade i princip allt och alla och hade komprometterande info som kunde ödelägga äktenskap och förstöra liv som han skickligt samlade på sig och behöll som en liten spindel som bygger ett nät av information. Han var också smygbög vilket han starkt förnekade både för sig själv och andra hela livet. Låter som grunden till en ganska så spännande biografi men mestadels är det DiCaprio i ful make-up som ser tillbaka på sitt liv i mängder med flashbacks som är så röriga att man hälften av gångerna inte vet vilket årtionde man är i. Det är möjligt att jag hade för höga förväntningar på filmen, men faktum är att den är onödigt lång och har många transportsträckor vi kunde varit utan. Nej, bättre se om Gran Torino istället från Clintans senare karriär. Get off my lawn!
/Surskägget

Inga kommentarer: