fredag 24 juni 2016

En Man Som Heter Ove

@@@@
Vilken film bättre att fira in Midsommar än denna supersuccé? Jag har ännu inte läst Fredrik Backmans bok som filmen är baserad på men den står i bokhyllan så jag kommer plocka upp den förr eller senare. Gillar ju Backmans krönikor och är övertygad om att boken kommer vara klockren. Filmen då, det är trots allt därför vi alla är här. Ja den övertygar. Jag kan ju inte jämför med boken som sagt men det här är en riktigt bra feelgoodfilm och jag förstår att den har blivit en publikfavorit. Backman lyckas pricka in karaktärer och känslor som jag tror de allra flesta av oss kan identifiera oss med och regissör Hannes Holm gör ett bra jobb med att överföra dessa känslor till duk. Rolf Lassgård i huvudrollen gör ett kanonjobb och det kommer bli helt omöjligt att läsa boken utan att se Lassgård framför sig som Ove. Oavsett om man älskar eller hatar svensk film ska man absolut se den här. Annars missar man helt klart något riktigt bra. Så hämta sillen, hämta nubben, sjung små grodorna och slå er sedan ner hela familjen för två timmar Ove.
/Surskägget

Inga kommentarer: