måndag 31 oktober 2016

The Conjuring 2

@@@
Jag var riktigt besviken på den här uppföljaren när jag gick ut från biografen. The Conjuring 2 är minst lika snygg och välspelad som ettan men skrämde mig inte i närheten så mycket. I den här uppföljaren ser vi våra spökjägarhjältar Ed och Lorraine Warren (Patrick Wilson och Vera Farmiga) resa till London för att ta itu med ett riktigt elakt väsen som håller familjen Hodgson i ett järngrepp av terror. Problemet med The Conjuring 2 är att där ettan visade för lite (bra), och spelade på skuggor, ofokus och antydningar, så visas här för mycket (dåligt) av allt. Det blir också ett himla spektakel i sista akten där det ibland blir på gränsen till fars. Jag har tänkt en hel del på det här och beslutat mig för att hellre fria än fälla, då det ändå är en gedigen och välgjord rysare med några ruggiga scener. Betygstrean är svag men det kändes ändå inte helt rätt att ge den en tvåa (som klart var betyget direkt efter biobesöket) och jag ser, trots det här halva snedsteget, ändå lite fram emot ytterligare en uppföljare baserad på verkliga händelser, med förhoppning om att även den följer Ed och Lorraine i jakten på den övernaturliga ondskan under 70-talets manchesterbruna dagar och kolsvarta nätter.
/Vrångmannen

Inga kommentarer: