måndag 7 juli 2008

The Happening

@
M Night Tjosanhejsan vad fan hände gubbjävel? Efter den haltande men ok Sjätte Sinnet, den grymt underskattade Unbreakable och den fantastiska Signs (ååååååååh skägget!) så började det gå utför med The Village (grym idé men nådde inga höjder) och Lady in the water (som jag inte ens sett men hört dåligt om) så kommer här The Happening. Ett thrillerdrama om ett osynligt hot som slår ut halva östkusten i USA. Folk börjar ta livet av sig i massor och ingen vet vad som händer. Är det terrorister? Är det miljön som slår tillbaka? Är det något okänt? Ingen bryr sig. Det här är ren dynga. Mark "jag kan inte skådespela mig ur en garderob om livet hängde på det" Wahlberg är så dålig att det är ett hån från första stunden. Söta Zooey Deschanel som spelar hans fru (vilket ingen köper för det finns NOLL KEMI dem emellan) går på tomgång, stirrar lite förvirrat och vet inte var hon ska ta vägen och John Leguizamo som vi annars gillar är bara med en kvart och gör i princip ingenting. Manuset är så genomuselt att man saknar ord och dialogen ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅH DIALOGEN!!! Jag försökte lägga några obetalbara kalkonklassiker på minnet men kammar nu noll som sig bör. Sen har den gode Shajmahejsan blåst på med massor av blod och kladd för första gången i sitt liv, förmodligen för att han såg vart projektet var på väg och ville locka lite gorehounds. OFATTBART! Jag visste redan innan jag såg den att den fått usel kritik på nätet och blivit en flopp i USA men jag hoppades ändå på att M Night skulle överraska mig någonstans. Om man håller ner förväntningarna så kanske...ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅH!!!! Det enda...ENDA positiva med den här filmen är filmmusiken som förtvivlat försöker blåsa liv i den obefintliga spänningen. Får jag se Mark Wahlberg bli jagad i skogen av lite vind igen så vet jag inte om jag ska skratta eller gråta. Man skulle ha gått på sin gut instinct och skitit i den här sörjan men man hamnade i fällan. Hoppas ni håller er borta och om jag fick bestämma så hoppas jag på en till nätpetition om att även M Night lägger ner filmandet. Sorry alltså men om det här inte är hans god damn svanesång så vet inte jag. Sitta och spela över en hel film i ansiktet på mä i 95 min no less. Vet inte ens hur jag ska sluta recensionen för jag är så arg, så arg...

/Vrångmannen

2 kommentarer:

Kicko sa...

Ooookkkkeeejjjj....tänkte se filmen men nu vet jag inte om jag ens ska försöka....

Anonym sa...

Jag tänkte likadant som Kicko. Hm, men jag kommer nog se den i alla fall så småningom. Mark Wahlberg är en skådis som går hem i vår TV-soffa.