fredag 11 september 2009

District 9

@@@
Jag hade hört en hel del gott om den här filmen (Vrångmannen tokhyllade ju t ex) och efter att ha sett ett par olika trailers var jag riktigt sugen. Och första halvan är precis så bra som jag förväntade mig. I en "dokumentärfilm" får vi följa utomjordingarnas ankomst och människornas och kanske främst myndigheternas sätt att hantera hela historien. "Dokumentärfilmen" handlar om Wikus som leder ett projekt att flytta utomjordingarna från District 9 som utvecklats till ett slumområde, till ett annat läger (råkar heta District 10 och är kanske läge för en uppföljare) som är fräschare och längre bort från vanliga människor. Sen råkar Wikus ut för en liten olycka och filmen går från dokumentärläge till att bli en vanlig film. Även om tempot fortfarande är högt känns filmen ganska seg när detta sker. Det finns ett parti på cirka 20 minuter där jag på riktigt tittar på klockan och undrar när fan allt ska dra igång igen. Och drar igång det gör det mot slutet. Vi får en riktigt skön shoot-out med härliga utomjordiska vapen som gör blodstänk av folk (här märks det att Peter Jackson producerat, han gillar sitt splatter hehehe). Det hela avslutas med ytterligare ett par minuter "dokumentärfilm" om Wikus. Jag hade föredragit dokuversionen hela vägen men förstår att det skulle blivit svårt att fixa om storyn skulle hålla. Samtidigt som jag förstår att man byter grepp mitt i hade jag lite svårt att anpassa mig till det. En bra rulle helt klart, och det kan mycket väl bli en fyra när jag ser om den. Men just nu kan jag med gott samvete inte ge annat än tre.
/Surskägget

Inga kommentarer: