fredag 11 december 2009

Julkalendern 11 dec: Dödligt Vapen

@@@@
Behöver jag berätta vad den här filmen handlar om så blir jag vansinnig. Gör det i alla fall. I ALLA FALL! Martin Riggs (Mel Gibson) är en ung självmordsbenägen supersnut (han ÄR actually ett dödligt vapen) och Roger Murtaugh (Danny Glover) är en gammal polis som ser fram emot pensionen. De blir ett udda L.A team mitt i värsta julrushen och löser fallet med härligt övervåld a’la Hollywood samt busiga one-liners. De gillar inte först varandra men blir till slut förstås de bästa av vänner. En actionfilm på kartan och jag känner ingen som inte har sett den här minst två gånger. Dödligt Vapen banade lite väg för en ny typ av action där humorn var viktig och våldet skruvades till. Har man humor och charm så kan man vara hårdare. Det här är en riktigt bra actionrulle på alla plan (även om jag ändå föredrar uppföljaren Dödligt Vapen II). Det enda som stör mig idag är de galna saxofonerna i filmmusiken, annars är den fan i mig tidlös.
/Vrångmannen

@@@@@
Återigen ett manus av Shane Black (se Kiss Kiss Bang Bang nedan) och det är ju då naturligtvis som bäddat för fräcka oneliners, sköna karaktärer och onödigt (men filmtufft) övervåld som är superoverkligt egentligen men som i sammanhanget känns väldigt äkta (får jag se hjälten och skurken spöa på varandra så hårt som de gör i slutscenen här och sen inte behöva likkista båda två egentligen så vet jag inte). Minns att detta var första gången för mig som jag på bio såg en av hjältarna (Gibson i det här fallet) bli skjuten mitt i filmen. Jag trodde på riktigt att han var död och förstod ingenting. Hur kunde de döda huvudrollen när halva filmen är kvar? Vad är det här? VAD ÄR DET HÄR!? Sen visade det sig att han hade skottsäker väst. Det här tricket återanvänds ju av var och varannan actionrulle nuförtiden och det är inte spännande alls längre. Dödligt Vapen var dock först (såvitt jag vet och kan minnas) och bara det ger den klassikerstatus direkt. Att sen resten av filmen är sjukt underhållande med massor av härlig action, komedi och sjukt bra karaktärer som än idag känns ny och fräsch varje gång jag ser den betyder att ja - det är en femma!
/Surskägget

5 kommentarer:

henrik bylund sa...

eh Fistfull of dollars 1964 clintan var väl liiiiiiite före med bulletproof, ses bäst i Tillbaka till framtiden 2 när Biff kollar den i bubbelpoolen:

http://bttf.wikia.com/wiki/Jacuzzi_girls

Surskägget sa...

HAHAHAHA det är sant! Den hade jag helt glömt. Å andra sidan hade jag faktiskt inte sett den 1987 när Dödligt Vapen gick på bio så mitt första minne är ändå från DV. Men Clintan var först, true that. Clintan är alltid först med allt. Clintan är allt.

Sara BE sa...

Jag har inte sett den ... *skäms*

Vrångmannen sa...

Men Sara! Vi måste ha en läääängre sittning med både one-man-armyrullar samt polisaction efter mall 1A! :-D

Sara BE sa...

Yes please!