torsdag 4 mars 2010

Fredagen den 13:e (nyinspelning 2009)

@@@
Vrångmannen darrar av ilska när han ser betyget ovan hahahaha (och många med honom förmodligen). Självklart skiter jag totalt i det, alla som sågar den här rullen har ju helt fel. Visst kan det vara onödigt att göra en nyinspelning/omstart istället för att bara göra Fredagen den 13:e del 375 men här lyckas man ändå göra lika delar hyllning till serien samtidigt som lite nytt introduceras. Jag gillar att man går tillbaka till de allra första filmerna med säcken på huvudet för att halvvägs in i filmen ge honom hockeymasken och slakta vidare. Letar man skräck ska man titta nån annanstans, men Jason har aldrig handlat om skräck. De här rullarna tittar man på för att få lite gammal hederlig slakt och tutte på ögat (helst samtidigt). Och den nya filmen sviker inte. Det är blodigt, det är smutsigt och det är tuttar. Logiska luckor större än Grand Canyon måste man skita i när det gäller slashers, annars kan man lika gärna aldrig se en film i genren. Jag såg den här för att bli popcornunderhållen och dammit det blev jag! Den kommer aldrig vinna Oscars, men det är inte syftet. Vill jag se en stor machete och en galen kille i hockeymask vada igenom x antal fulla/höga/nakna ungdomars blod så är detta filmen för mig.
/Surskägget

@
Men alltså va fan. Det gör mig inget att de gör en nystart på serien. Det gör mig inget att den egentligen inte är spännande och skrämmande för jag håller med om att de gamla Fredagenrullarna inte var det, i allafall inte för mig men nog skrämde dom skiten ur en hel del andra då det begav sig. Det finns ingen stil, inget ös, ingen rim och ingen reson i något alls. Backstoryn hastas fram (som vanligt) för en ny publik och vår nye Jason är totalt jävla karismalösvärdelös och har ingen som helst pondus och power. En jävla jättebebis som ramlar omkring som nån jävla slapstickinavlad GUBBJÄVEL! Har ingen som helst skräckinjagande uppsyn alls. Man garvar när han kommer och hoppas att han ska gå. Bara gå. På tal om gå. Det promeneras omkring lite grann i filmen, det visas tutte (hehehe DET e ok) och sen är det lite opåhittigt och lite "Gäsp alltså. Vi orkade inte göra något av det här faktiskt, vi orkade inte..". Konstigt klippt är den också med en amatörmässig känsla för allt. Har för mig att jag gillade två korta scener men kan inte för mitt liv komma ihåg vad det var. Hade jag inte gjort allt för att glömma dyngrullen så hade jag nog gett den ett minus på betyget. Nu minns jag den knappt alls och är ändå arg. ARG! Damn you Michael Bay. Damn you straight to hell!
/Vrångmannen

Inga kommentarer: