onsdag 17 mars 2010

A Serious Man

@@@@
Coenbrödernas senaste svarta komedi utspelar sig 1967 och kretsar kring den judiske introverte universitetsprofessorn Larry Gopnik och hans vardagsproblem med sin judiska familj och omnejd. Hans son röker på titt som tätt och lyssnar på rockplattor och hans fru vill skiljas och gifta om sig med en annan judisk bekant. Samtidigt försöker någon på universitetet muta Gopnik till att få högre betyg men han vet inte vem och grannfrun visar ibland tuttarna när "ingen ser". A Serious Man är en ganska rörig film. På ett bra sätt. Den anspelar ofta (säkert oftare än vad jag hajar) på den judiska tron och många religiösa paralleller dras i smyg medan historien fortsätter. Samtidigt är den väldigt rolig. Förbannat skitkul t.o.m i allt det invecklade. A Serious Man följer (som många andra filmer från Coenbröderna) inga hollywoodkonventioner och klichéer och den är för smart för mig men jag garvar ofta rakt ut och känner mig lite lurig och smart när jag fattar innebörden av en viss scen. Filmen vinner nog ännu mer på att ses om och det är definitivt inte en rulle för alla men jag gläds åt det annorlunda tänkandet, de underbara karaktärerna och den sjukt härliga och subtila humorn i den här ”a day in the life of” berättelsen. I mina ögon har bröderna Coen lyckats igen men många kommer nog inte att hålla med.
/Vrångmannen

Inga kommentarer: