onsdag 23 november 2011

Mother's Day (2010)

@@@
The Toxic Avenger, Class of Nuke ’Em High, Sgt Kabukiman, Tromeo & Juliet m.fl är alla produkter från finfina ö-filmsbolaget TROMA. Har ni sett en endaste rulle så vet ni vad jag snackar om. Här är det cheap ’n’ nasty som gäller med massor av kladdig skräck, action, sex och humor. Det är den härligt galna smältdegeln helt enkelt om detta är din grej (den är min). Det har länge snackats om remakes på ett gäng Tromarullar med riktig budget, riktiga skådisar etc och det tyckte jag lät skoj. Tromas filmer är alltid så skönt galna och inte meningen att tas så seriöst så varför inte prova att göra det a'la Hollywood och se vad som händer? Döm om min förvåning när jag råkade kolla in home-invasion-thrillern Mother’s Day och det snabbt gick upp för mig att detta VAR en nyinspelning av den högst pruttiga gamla Tromafilmen (1980) med samma namn. Ok, det är en del karaktärer kvar från originalet och våldet är av chockerande natur men annars är inte nyversionen speciellt lik originalet. Alls. Handlingen i korthet. Ett ungt par flyttar in i ett hus som tidigare ägdes av världens farligaste psykfamilj. Några av de vräkta familjemedlemmarna har tydligen missat att huset blivit sålt och dyker plötsligt upp "hemma" då paret har bjudning för sina vänner. Dårarna ockuperar självfallet huset, ledda av galnaste tuffa tanten ”Mother” (Rebecca De Mornay!). Terrorn kan börja. Mother’s Day är rätt välgjord med hyvens budget och är till en början ganska spännande men blir (som vanligt) lite klyschig/tillintetsägande/repetitiv. Jag hade trots allt rätt skoj när jag såg den här och någonstans i ”Hollywoodglansen” så har de faktiskt fångat en liten känsla av Troma. Det är bitvis mycket mycket våldsamt och hotfullt. Det finns också en glädje i att se Rebecca De Mornay spela smart psykopat igen för det gör hon bra. Nästan lite för bra.. En massa ansikten du känner igen men inte kan namnen på dyker upp och Jaime King (Sin City, My Bloody Valentine 3D, roliga tv-såpatävlingen Scream Queens) är hjältinnan. Regissören har även gjort Saw II, III och IV och råkade alltså här av misstag göra något en smula sevärt.
/Vrångmannen

Inga kommentarer: