tisdag 1 november 2011

Skräckfilm nr 31

Stake Land (2010)
@@@+
Jag har väl nämnt tidigare att jag inte är så förtjust i vampyrgenren. Jag avskyr den inte men tycker inte den är särskilt spännande. Vampyren som myt och monster är lite tråkig helt enkelt. Några undantag i filmvärlden är Dracula (utvalda filmatiseringar bl.a den jag recenserat här i skräckspecialen med Christopher Lee, John Badhams version från 1979, Francis Ford Coppolas version), Interview with A Vampire (för att det är en fartfylld "romp"), The Lost Boys (för att den är skojigt busig), Fright Night från 1985 (för att den fortfarande ÄR bäst) och Blade (tuffast). Plussar på med Låt den Rätte Komma in också. Hoppsan! Ok, jag avskyr Twilight i alla fall! Det finns tydligen, trots mina tvivel, en hel del underhållande filmer om vampyrer. Här är ytterligare en välgjord och bitvis riktigt spännande rulle i genren. Vad händer om vampyrerna, likt en dödlig smitta, tar över världen? Stake Land dök upp från ingenstans. Blev tipsad av en bekant från USA på Facebook: "A must see!". Med en förhållandevis låg budget så har filmskaparna lyckats skapa lite mörk äventyrsmagi. Att det är drivna och duktiga människor med en vision som styr skutan råder det ingen tvivel om. Även om det ibland haltar en smula på sina ställen så är Stake Land en frisk och överraskande fläkt. Tänk Zombieland fast utan humorn och med vampyrer istället för zombies. Den tar sig själv på skönt allvar och allt är på liv och död. Kelly McGillis (Top Gun, The Accused) dyker upp i liten biroll som nunna och Danielle Harris (Halloween 4 & 5, The Last Boy Scout, Urban Legend) som gravid servitris annars känner jag inte igen en kotte i filmen och det bidrar till stämningen. Jag kan nästan smaka betygsfyran men hittar inte riktigt dit (vampyrer..). Det känns i alla fall fint att den får avsluta vår skräckmånad som nummer 31 efter så mycket annat skräp.
/Vrångmannen

Inga kommentarer: