tisdag 7 augusti 2012

The Greatest Move Ever Sold

@@
Morgan Spurlock blev ett namn över en natt när hans dokumentärfilm Super Size Me gjorde succé världen över. Med lika delar glimten i ögat, en charmig humor och allvar åt Spurlock bara McDonald'smat i en månad och dog nästan på kuppen (okej jag överdriver lite men ni fattar). Med sin senaste dokumentär vill Spurlock belysa hur mycket dold reklam som finns överallt i samhället och i film i synnerhet. Ni vet när karaktärer håller läskburken sådär så att loggan alltid syns mot kameran eller när hjälten hoppar in i en bil för att jaga skurken och man zoomar in på loggan på fronten ett par gånger under jakten. Spurlock vill dock göra detta med en twist och bestämmer sig för att reklam ska få betala hela hans film. Så till största delen ser vi hur han springer mellan massa säljmöten där han pitchar för sin idé och säljer reklamplats. Visst har han fortfarande glimten i ögat och bjussar på en del humor i det som ska vara allvarligt men helt ärligt känns det som att han sparkar straffspark i öppet mål. Alla vet att det är reklam i film. Alla vet att filmbolagen går ihop med hamburgerbolagen och leksaksbolagen och pressar ut sin skit på alla ungar som tjatar på sina föräldrar som slösar mängder med pengar på plastiga leksaker och ännu plastigare burgare. Därmed blir större delen av Spurlocks film rätt poänglös. Knappt okej rulle som borde dragits tre varv till på idéstadiet innan man slog på kamerorna.
/Surskägget

Inga kommentarer: