torsdag 11 april 2013

Red Dawn (2012)

@@@@
Ingen var väl mer skeptisk än jag när jag såg att man skulle göra en remake på gamla 1984-klassikern Röd Gryning. Vad fan, den är en modern klassiker och inget man bara häver ur sig på nytt hur som helst. Patrick Swayze, C. Thomas Howell, Charlie Sheen, Lea Thompson, Jennifer Grey, Harry Dean Stanton, alla slogs de mot ryssen som invaderade USA. Go Wolverines! Vilket ös! Med lika delar motvilja som skepticism slog jag mig så till slut ner för att ögna igenom remaken. Och jävlar vad positivt överraskad jag blev. Man har behållit alla aspekter som gör första filmen så bra med några små skiftningar. T ex är det nu Nordkorea som invaderar USA och inte ryssen (även om ryssen är med på ett hörn). Detta gör det givetvis betydligt mer rätt i tiden och även skrämmande likt verkligheten. Men actionsekvenserna är många och tätt på varandra, karaktärerna enkla att gilla och skådisarna mer än okej. Självaste Thor själv, Chris Hemsworth, kliver in i Swayzes roll som den äldre brorsan som alla andra dras till. Han har rätta karisman och talangen för att klara av det utan problem. Sedan är det en hel drös av det nya, unga Hollywoodgardet som sluter upp. Josh Hutcherson (Hunger Games), Adrianne Palicki (Friday Night Lights, G.I. Joe: Retaliation), Connor Cruise (Tompas son), Isabel Lucas (Daybreakers, Immortals, Transformers) får sällskap av Jeffrey Dean Morgan (Watchmen) och nyss nämnde Thor…eh jag menar Hemsworth. Det finns en del luckor, den främsta är hur fan de promenerar in och ut mellan Nordkoreanernas avspärrningar utan större problem, men överlag spelar det ingen roll. Go Wolverines!
/Surskägget

Inga kommentarer: