söndag 12 oktober 2014

Grudge Match

@@@@
Mer Stallone! Det här var en trailer jag såg förra året som jag blev sugen på att se filmen av, men som jag sedan helt glömde bort tills jag såg rullen i butiken i veckan. Jäkligt trist att denna tycks ha försvunnit under de flestas radar. Konceptet är lysande. Vi tar Stallone som Rocky och De Niro som Tjuren Från Bronx, ger dem nya namn för att slippa copyrighttjafs och bygger upp en story där de är gamla rivaler som vunnit varsin match mot varandra när de stod på topp i sin ungdom och sedan i 30 år velat ha den där sista avgörande matchen för att se vem som är bäst. Kevin Hart är boxningspromotorn som äntligen får saker och ting att börja rulla och trots att Stallone inte vill ställer han motvilligt upp för han behöver pengarna för att hjälpa sin gamla tränare Alan Arkin. Mitt i denna smet slänger vi in Stallones gamla flamma Kim Basinger som han dumpade för 30 år sedan när hon var otrogen med De Niro, något hon har ångrat ända sedan dess då Stallone alltid varit hennes livs kärlek. Det är faktiskt sällan det blir riktigt så här bra. Stallone är givetvis perfekt som Rocky...förlåt, jag menar Razor och De Niro lika givetvis perfekt som Tjuren Från Bronx...förlåt, jag menar The Kid. Samspelet dem emellan är klockrent och trots att karaktärerna hatar varandra lyser den gemensamma beundran för den andres förmåga igenom. Alan Arkin borde varit Oscarsnominerad för sin biroll som gammal, grinig boxningstränare med hjärtat på rätt ställe. En värdig arvtagare till Rockys gamle tränare Mickey (Burgess Meredith). Kevin Hart är rolig så fort han visar sig i bild och drar av fjorton skämt per sekund. Även Kim Basinger är fantastiskt bra som flickvännen från förr som dyker upp för en ny chans i livet (dessutom är hon trippelt så sexig idag som hon nånsin var på 80-talet, jebus!). Det här är karaktärsdrivet med ett välskrivet manus som bjuder på en del allvar men framförallt många skratt. De Niro kan ju vara roligast när han vill, och Stallone med sorgsna hundögonen bjussar även han på en mängd oneliners. Självklart läggs det små hyllningar och blinkningar mot både Rocky och Tjuren Från Bronx (Stallone går in på ett slakteri och ska börja boxa på djurkroppar när Arkin hindrar honom, en lite för fet De Niro sitter på sin restaurang och drar dåliga stand-upskämt, etc etc) vilket bara adderar till filmens charm. Ge mig fler filmer som den här.
/Surskägget

Inga kommentarer: