tisdag 28 oktober 2014

Soul Surfer

@@@
Den sanna historien om Bethany Hamilton som blev attackerad av en haj som ung tonåring medan hon var ute och surfade och miste armen i processen. Idag är hon en av de mest kända surfarna i världen då hon aldrig gav upp utan kämpade sig ut i vattnet igen och lärde sig surfa på nytt med bara en arm. När det hände stod det om Bethany i tidningar världen över. Så även här i Sverige och jag minns att jag läste artikeln och tänkte att "jaha ja, det var sista gången hon satte foten i vattnet". Lo and behold vad jag fick äta upp mina tankar (vore inte första gången heller damnit!). Den riktiga storyn är fantastisk. Bara att vara med om en hajattack och överleva mot alla odds (hon blödde nästan till döds innan de hann få henne till ett sjukhus) och sedan kämpa sig tillbaka till ett liv med en arm mindre är imponerande. Att sedan dessutom våga sig ut i havet igen och bli världsbäst på det man älskar att göra är bortom imponerande. Filmen är däremot lite väl Disneykristet gulligullgullig för min smak, och på sina håll och kanter extremt amerikanskt klämkäck. Men jag antar att det är så Bethany och hennes familj är och så de ville ha filmen. Oavsett är det en intressant film om en intressant människa som dock aldrig berör så starkt som den kanske borde.
/Surskägget

Inga kommentarer: