torsdag 30 oktober 2014

The Frozen Ground

@@@
Nicolas "jag-slutade-bry-mig-om-karriären-för-femton-år-sen" Cage och John "jag-tror-jag-börjar-sluta-bry-mig-om-min-karriär-jag-med" Cusack spelar mot varandra som snut och mördare. Resultatet är förvånansvärt bra med tanke på herrarnas track record senaste tiden. Filmen är baserad på verkliga händelser som skedde i Alaska under slutet av 70- och början av 80-talet där en seriemördare härjade och hade ihjäl prostituerade och tonårstjejer på rymmen. Han fångade dem, släpade ut dem i skogen, släppte lös dem och jagade dem sedan i vildmarken med gevär som om de vore vilket villebråd som helst. Cage spelar snuten som tar sig an fallet och Cusack spelar då givetvis mördaren. Filmens stora miss är att man direkt avslöjar att Cusack är mördaren så den spänningen försvinner helt. Katt-och-råtta-leken mellan Cage och Cusack är inte sådär värst jättespännande heller i ärlighetens namn. Istället är det Vanessa Hudgens som spelar en av de prostituerade tjejerna som faktiskt överlevde som gör filmen intressant. Hon lyckas förmedla förvirringen, rädslan och det dåliga självförtroendet perfekt samtidigt som det andra sidan av myntet med ilskan och fuck-you-mentaliteten snyggt balanseras av henne. Cage och Cusack har ju talangen när de vill, även när de går på tomgång, och här verkar det som att Cage bryr sig lite mer än han brukar göra så han levererar faktiskt en hyfsad tolkning av polismannen. Cusack har varit betydligt bättre och känns också lite felcastad i rollen.
/Surskägget

Inga kommentarer: