onsdag 25 mars 2015

Dubbel Trubbel (2x Channing Tatum)

Magic Mike
@@@
En film om manliga strippor är inte direkt vad jag brukar sätta mig ner och glo på men i regi av Steven Soderbergh så vet man att det alltid finns potential att bli riktigt magisk i bästa fall och alltid sevärt oavsett om det är ett magplask. Dessutom måste jag säga att Channing Tatum mer och mer för varje roll han tar vinner över mig till sin sida. Från att ha varit ännu en i mängden av snygga-grabbar-som-ser-exakt-likadana-ut-och-som-tar-över-Hollywood-fast-ingen-kan-skilja-dem-åt (typexempel är Sam Worthington, Jai Courtney, Liam Hemsworth och Josh Hutcherson) har han tagit klivet in i mitt hjärta genom att spotta ur sig mängder med sköna rullar som 21 Jump Street, GI Joe 1, White House Down och givetvis även 22 Jump Street där han lyckas blanda sin actionhjälteroll med lite lagom doser glimten i ögat. Här visar han prov på att han kan spela annat än snygg actionhjälte, här är han snygg dramaskådis. Soderbergh kör på sin patenterade närmast dokumentära stil och bygger storyn kring karaktärer och låter skådisarna skina. Matthew McConaughey gör även han en bra insats. Dock blir det inget mästerverk av det hela. Det är en bra film, men det där lilla extra saknas.
/Surskägget

She's The Man
@@@
Tidig Tatumroll där han har biroll. Tjej (Amanda Bynes innan hon blev kokobängibollen) tar sin tvillingbrorsas identitet (han sticker till Frankrike för att hitta sig själv eller nåt annat trams) och börjar college utklädd som honom för att kunna få spela fotboll (vanlig fotboll, inte amerikansk om nån undrade) för det får hon inte göra på sin skola där hon går som sig själv. Nu råkar hon vara duktig på fotboll och med lite tips från nya rumskompisen (och det är här Tatum kliver in) blir hon snart en av de bästa. Det här är en klassisk (samma story gjordes redan 1985 med Just One of the Guys) story om att hitta sig själv, våga stå för vem man är och att kärleken övervinner allt. Jag är ju svag för mina tonårsrullar så givetvis bjussar jag då på en trea i betyg.
/Surskägget

Inga kommentarer: