torsdag 17 september 2015

War Horse

@@
Steven Spielberg. Denna gigant bland giganter. Ibland undrar jag hur han tänker, och ibland hur jag tänker. Jag förstod att det här första världskrigsdramat var baserat på en Broadwaypjäs som i sin tur var baserad på en bok. Jag gillar i allmänhet filmer om första världskriget (även om krig på riktigt, i alla former, suger hästskit) och visst, det krigas en del. Det är välgjort med snyggt foto, därav tvåan i betyg. MEN, filmen är två och en halv timme lång och känns som tretton. Herr Spielberg gör alltid snygga filmer och den här är inget undantag. Han har också en viss känsla för sentimentalitet som brukar hamna på rätt sida av staketet. Brukar. En hästjävel. Förlåt, men en jävla häst? Det dör folk till höger och vänster och vi ska bry oss om en gnäggande krake? Nej, det här köper jag inte. Det tar emot att ge en av vår tids stora filmare ett så lågt betyg, men å andra sidan så gnäggade han mig i ansiktet, hela vägen till banken, så egentligen ska filmen ha det lägsta. Surskägget var också pissed off, fast om möjligt värre.
/Vrångmannen

Inga kommentarer: