lördag 10 mars 2018

Lucky Luke (2009)

@
Det här är den franska filmatiseringen, inte Terence Hillversionen från 1991 (som för övrigt också är en etta, eller rent av endast ett streck i betyg). Jag hade väl lite förhoppningar på den här ändå. Fransmännen borde ju älska sin Lucky Luke lika mycket som sin Asterix och Jean Dujardin i huvudrollen är en bra skådis trots allt. Och det börjar bra. Till skillnad från Hills Lucky Luke har man kämpat hårt för att verkligen hitta rätt look från seriealbumen. Dujardin ser absolut helt rätt ut i rollen och mängder med små detaljer från albumen syns överallt. Meeeeeeeeeeeen det går snabbt utför och då menar jag käpprätt åt helvete utför. Tyvärr följer man inte storyn från något album utan har av någon anledning hittat på en helt egen story som suger hästballe. Det här är så fånigt, dåligt och uselt på så många nivåer att jag knappt vet var jag ska börja. Jag önskar verkligen Lucky Luke ett bättre öde än han haft på bioduken hittills. Kanske det kommer en vettig filmatisering någon dag, men för tillfället är det bättre att plocka fram de gamla klassiska seriealbumen och läsa igenom dem en vända till.
/Surskägget

Inga kommentarer: