lördag 11 oktober 2008

Don't Mess With The Zohan

@@
Jag är som alla läsare av denna blogg vet ett stort fan av Adam Sandler. I princip alla hans filmer är fyror eller starka treor med några få undantag. Detta är ett av undantagen. Han spelar den israeliska supersoldaten Zohan som är bäst i världen på att gripa palestinska terrorister. Men hans dröm är att bli frisör. Så han fejkar sin egen död och sticker till USA för att få drömmen att bli sann.
I vanlig Adam Sandleranda bjussas det på ett dussin låga skämt per minut och även om det finns ett par riktiga apgarv så kommer de lite för sällan. Dessutom har en av de allra viktigaste ingredienserna försvunnit. Det är nämligen såhär att Sandler alltid har ett socialt patos i sina filmer där man står upp för den lilla, svaga människan och gör goda gärningar och i slutändan belönas för att man är snäll. Den aspekten tycker jag är i princip helt borta från den här filmen, och i och med det så försvinner en hel del av Sandlers charm. Det hjälper inte heller att filmen nästan klockar in på 2 timmar. 1.20 hade varit lagom.
/Surskägget

1 kommentar:

Anonym sa...

Glöm inte att nämna att Ace of Base har två låtar med i filmen ("Hallo, Hallo" och "Beautiful Life"). Det hade jag inte glömt, om jag skrivit recensionen. Finns det en koppling till Göteborg, bör denna alltid nämnas. Skärpning förihelvete!

Adam Sandlers filmer gör i princip ALLTID vinst, och så länge de gör det lär han få fortsätta. Men det var ju ett tag sen han gjorde något värt biljettpengarna. Nä jag köper mjölk till mina barn istället.