onsdag 15 september 2010

Toy Story 3

@@@@+
Jag vet inte vad snubbarna och tjejerna på Pixar käkar för flingor varje morgon men jag vill fan ha en dos av det också. Kan de överhuvudtaget misslyckas? Från Toy Story och framåt via A Bug's Life, Toy Story 2, Monsters Inc., The Incredibles, Hitta Nemo, Bilar, Wall-E, Rattatouille och Up har de levererat hela vägen. Och då ska vi inte glömma deras briljant kortfilmer som alltid inleder en långfilm som en liten förfilm. Toy Story 3 är inget undantag. Pixar har lyckats igen. Det är fånigt att sitta och grina till en animerad rulle, men jävlar när stråkarna drar på och Woody och Buzz (som är DOCKOR) tittar ledset på sin bäste kompis och lekkamrat Andy är det fan svårt att inte låta vattenkranen ösa. Helt sjukt. Andy (som Woody och Buzz tillhör) har växt upp och blivit tonåring. Han har inte tid att leka med sina leksaker längre, men Woody tänker inte ge upp. För honom är det ok att bli flyttad till vindsutrymmet i väntan på att Andy behöver honom igen. Det slumpar sig dock att leksakerna hamnar på ett dagis i närheten styrt av den Gudfaderliknande teddybjörnen Teddy. Det ena leder till det andra och snart nog inser leksakerna att de måste fly dagiset och komma tillbaka till säkerheten hos Andy. Upplägget är genialt och man lyckas dels knyta ihop säcken snyggt och dels smattra på med mängder av spännande och actionfyllda scener likväl som mer dramatiska och allvarsamma sådana (soptippsscenen när leksakerna håller hand och stirrar uppgivet i elden är en Oscarsvinnare). Det här är så nära mästerverk man kan komma. Sjukt jävla bra.
/Surskägget
PS. Jag såg den i 3D vilket ger ett större och bättre djup till filmen. Dock har man valt att undvika de enkla kolla-nu-sticker-vi-ut-en-grej-i-publiken prylarna så det går med fördel att se den hemma på vanlig dvd också när den väl kommer.

7 kommentarer:

Joel Burman sa...

Håller helt med. Alla Pixars filmer är grymma och bäst av dem alla är Toy Story filmerna. Jag fick kämpa för att inte storgrina i bion på exakt det stället du beskriver men jag kan helt ärligt säga att jag fällt så många tårar i en biosalong.

Det här var första gången i en animerad film som 3Dn inte märktes kanske var det för att storyn var så inlevelsefull sen var det inga "plumpa" hoppa ut ur duken effekter som du skrev och det är jag faktiskt tacksam för.

Andreas Asklund sa...

Ja, jädrar. Jag kunde inte hejda tårarna under soptippsscenen. Jag har ju känt Woody, Buzz & Co sen jag var stöddig tonåring och såg på dem i smyg. Nu tittar min son på dem till min stora glädje och jag kan sitta och droppa citat ur filmerna i huvet hela tiden. Det kändes verkligen som en livstid med gänget i Toy Story skulle försvinna ur mitt liv för gott... Underbar film! :)

f i f f i sa...

Asså, nu MÅSTE jag ta mig iväg och titta på den här. Jag bara måste!

Vrångmannen och Surskägget sa...

Tårar på bio har blivit lite av en snackis har jag märkt även efter lite inlägg på Fiffis blogg, så får komma med ett sånt inlägg.

Sofia sa...

Nu är det väl jag som är ett surskägg, men jag håller inte med om att Incredibles och framförallt inte Cars skulle hålla samma nivå som de övriga. Naturligtvis inte dåliga, men definitivt inte i samma klass som de övriga du räknade upp.

Joel Burman sa...

Sofia: Cars är ett bottennapp med Pixars mått mätt. Inte Incredibles den gillar jag.

Sofia sa...

Joel: Det var en bra idé och den hade en kul stil men jag var tråkig den här gången och kunde bara inte bortse från det enormt trista genusperspektivet :(