torsdag 28 oktober 2010

Due Date

@@@@
Hahahahahahaha snälla snälla snälla Zach Galifianakis jag orkar inte längre. Du har tagit sönder nåt i mig. Varje gång jag ser dina tomma ögon och ditt stora skägg skrattar jag tills jag gråter. Sen skrattar jag lite till. Och sen när jag inte trodde att det fanns mer skratt i mig pressas det sista fram tills jag blöder näsblod. Sist var det nåt som lät som ett träd som faller i skogen (men om du inte har tio fåglar i handen hur ska du då kunna bevisa det!) (DET!) i trakten av mina lungor och sedan dess har jag varit en halv man. Du och din regissör Todd Phillips gav oss underbara, härliga Baksmällan som direkt klev upp på topp-tio roligaste komedier nånsin och i sanning är en modern klassiker. Due Date lyckas väl, handen på hjärtat Zach, inte bli riktigt samma mästerverk men fy helvete vad rolig den är. Den smyger sig på en som en köttätande amfibie. Lurar lite i vassen först och slänger sig sen över en som en vild och blodtörstig zebra. Ju längre filmen går desto galnare och roligare blir det. Och Zach, jag måste säga att Robert Downey Jr är perfekt motbalans till dig. Du är slut och tom och galen som du ska vara, och han är "the straight guy" som ska göra dina skämt ännu roligare. Fast det roligaste blir när vi i vissa scener inser att han förmodligen är dubbelt så galen som du med skillnaden att han döljer det bättre. Att ni tagit en av de roligaste road tripfilmerna nånsin, Raka Spåret Till Chicago, och uppdaterat den till nutid utan att på nåt sätt kopiera den är fantastiskt. Konceptet med två omaka personer som tvingas åka bil tvärs över USA tillsammans är lysande. Speciellt när det finns en viktig tid att passa för den ene av er. Marijuanascenen, Mexikoscenen, runkscenen, skottlossningsscenen...det är svårt att välja när det finns så många scener som gör att jag viker mig dubbel av skratt. Och som alla de bästa komedierna finns det hela tiden små stänk av riktigt allvar som ibland gör att skrattet fastnar i halsen. Vilket är perfekt Zach. Dels för att du får visa att du är mer än ett stort skägg, och dels för att en komedi med bara runk- och brajskämt aldrig blir lika bra som en film med lite hjärta inslängt i galenskaperna. John Hughes visste det. John Candy visste det. Och tydligen vet både du och Todd Phillips det. Hade jag suttit med en hatt på mig nu hade jag lyft på den. Tack Zack. Tack!
/Surskägget

5 kommentarer:

f i f f i sa...

Den här SKA jag se till skillnad från MacGruber som hyllades här och som var totalt obegriplig hur mycket jag än kämpade. Men denna har jag HÖGA förväntningar på, förväntningar som inte direkt blev lägre nu.

Skitkul recension!!

Vrångmannen sa...

Hehehe!

Anna Nio sa...

Eller huuuuur? Freakin' awesome, jag garvade så det gjorde ont både här och både där, hahahaha! Och hans femtiotals-puttrande språk när han blir lite upprörd! Hans sprättiga Cheap Monday-gångstil! Hans PERMANENT! HAHAHAHAA, jag älskar den här filmen!

Sofia sa...

Jag kände mig högst tveksam inför trailern, men ska kanske inleda lite mjukt med Baksmällan. Den idiotiska titeln har hållit mig från den rullen...

Anders Norén sa...

Är så enormt pepp på den här rullen! Orkar verkligen inte vänta längre.