fredag 7 januari 2011

The Town

@@@@
Ben Afflecks långfilmsregidebut Gone Baby Gone för ett par år sedan överraskade de flesta. Att Affleck som av många ses som en medioker actionskådis med många tveksamma val på CV:et kunde spotta ur sig en tät spännande och grymt bra thriller som regissör hade nog ingen räknat med (förutom vi som fattar Afflecks storhet). Nu är han tillbaka som regissör och den här gången placerar han sig själv framför kameran också. Och det gör han helt rätt i. Affleck är ledare för ett gäng bankrånare. Under en rån kidnappar de en av de anställda för att ha som skydd när de flyr. De släpper henne men bestämmer sig för att hålla ett öga på henne för att se hur mycket hon avslöjar för polisen. Det dröjer inte länge förrän Affleck är kär i henne och hon i honom. Han börjar fundera på en sista stöt och sen försvinna för alltid med henne vid sin sida. Frågan är bara om hon är beredd att hänga med honom eller om hon kommer att ange honom för FBI som är heta på spåret. Det här är The Departed möter Heat möter Gone Baby Gone till viss del. Och det är jäkligt bra. Feta actionscener varvas med lite gangsterproblem varvas med lite kärlek och bekymmer.
/Surskägget

@@@@-
Det är jobbigt för mig att Affleck visat sig vara en så kompetent och hängiven regissör. Jag älskade regidebuten Gone Baby Gone när jag såg den och The Town styrker bara min skräck om att Affleck (AFFLECK!) är att räkna med bakom kameran. Han är ju så jävla sämst oftast framför kameran. SÄMST! Sen gör han en helomvändning och visar kompetens och fokus. Nåja, jag är inte sämre än att ge beröm när beröm skall ges. Jag gillar även Affleck i mer komiska roller då han påvisat att han klart har ett par roliga gener i det där hästhuvet hahaha. Han gör t.o.m en bra tolkning av den romantiske och hårde bankrånaren i The Town så kanske ska han bara regissera sig själv. The Town är en riktigt bra film om ej perfekt. Den är lite väl klyschig på sina ställen och känns lite för lång trots att den inte är det. Klagomålen är bagateller då detta är en mycket underhållande och välgjord kriminalare som känns autentisk, även om jag föredrar Gone Baby Gone om jag måste välja. Kom igen nu då Affleck. Vad blir nästa regiutmaning? Three is the charm.
/Vrångmannen

1 kommentar:

PTB sa...

Lugna ner er bägge 2. "Vi rånar 3 banken och lägger in lite kärlek därimellan...". "Ja, satan vilken bra idé". Filmen var väl ganska lång men kändes som 3.5 timmar. Affleck är som alltid ett skämt med roligt underbett. Gör film affleck gör det, men ge fan i att synas i bild, ever agaaaiiiin. @@@, snudd på @@@-