onsdag 18 mars 2009

Gomorra

@@@@
Baserad på den dokumentära boken av Roberto Saviano, som nuförtiden lever under dödshot av Camorran (maffian i Neapel, Italien) då han i stort sett kartlade deras verksamhet och nämnde många toppar till namn. Har inte läst boken, som tyvärr står och dammar igen i hyllan, men filmen är riktigt bra. Som en slags Short Cuts med flera historier som kretsar i och kring den brutala maffian. Det är en smutsig och våldsam vardag vi följer där liv inte är värt många euros och fattigdom, knarkhandel och död är lika vanligt som pasta. Filmen är en spelfilm med dokumentär känsla där man valt att inte nämna namn (regissören vill nog inte fly resten av sitt liv som författaren) men följer annars vad jag förstår boken troget. Allt känns äkta och har hänt. Skådespelarna spelar inte DOM ÄR. Gomorra är väldigt långsam men tar sig på så sätt tid att berätta historierna så att man själv vaggas in människornas öden och leverne. Inte en film för alla och definitivt ingen gangsterrulle a’la Gudfadern och Maffiabröder. Det här är på riktigt. Ibland är det vettigt att få insyn i vad som egentligen händer i andra länder och jag kan inte tänka mig ett bättre sätt än det här. Förmodligen ärligare än alla nyhetsprogram som sänds. En sak är säker, jag åker aldrig till Neapel efter att ha sett Gomorra. Turistbyråerna gråter.
/Vrångmannen

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ibland vill jag också skjuta automatkarbin i kalsongerna, men det får man inte i det här landet. Usch vilket förmyndarsamhälle.

Anonym sa...

Vi med Köttbollen, vi med..

Anonym sa...

Boken är för övrigt rätt dålig. Sida upp och sida ner med italienska namn...gääääsp...

Anonym sa...

Det är därför jag aldrig öppnar den. Filmen är ju film! Den är FILM!