tisdag 31 mars 2009

Wyatt Earp

@@@@
Tombstone och Wyatt Earp är som två bröder. Den ena växte upp till en snabb, våldsam och actionbetonad tuff snubbe, den andre en mer djupgående, långsam och trovärdigare kille som berättar historien närmare sanningen. Jag är inget fan av Kevin Costner, men som en träig Wyatt Earp lyckas han utomordentligt och betydligt bättre än Kurt Russell i Tombstone. Å andra sidan är Val Kilmer en bättre Doc Holiday än Dennis Quaid så det jämnar ut sig antar jag. Storyn är densamma i bägge filmer, Wyatt försöker leva ett stillsamt liv men skurkarna är på honom och han måste döda alla. Som sagt, Tombstone är mer actionbetonad och Wyatt Earp ger därför en bättre inblick i Earps liv som känns mer trovärdigt och ger ett större djup än Tombstone. Wyatt var en speciell man. Trots de många skottlossningarna han var inblandad i träffades han aldrig och fick inte ens en skråma medan andra runt honom dog som flugor. Självklart är en sådan snubbe värd ett par filmer. Bägge filmerna kompletterar varandra bra, men ska man bara se en film om legenden Earp tycker jag att det är den här man ska se.
/Surskägget

@@
Sorry men det här är, om än välgjort, ganska tradigt dravel. Jag håller med om att denna filmen om Wyatt Earp känns mer korrekt historiskt sätt (även om jag egentligen inte har en jävla aning) och det är snyggt men rullen griper aldrig tag och det händer liksom inte så mycket. Klockar också in på över tre timmar vilket verkligen känns. Nej då håller jag mig till den aningen lättsammare Tombstone även om den också är långt från ett mästerverk. Lawrence Kasdan som skrev och regisserade Wyatt Earp gjorde även Silverado nästan tio år tidigare. Där snackar vi en western med bang for the bucks och busigt high adventure. Kasdan blev väl gammal och dammig.
/Vrångmannen

Inga kommentarer: