torsdag 12 mars 2009

Lakeview Terrace

@@@@
Vrångmannen älskar sina vardagspsykopatfilmer (köp vår bok Film 4 Fxxk Sake 2009 på www.vulkan.se för att läsa mer om det) lika mycket som jag älskar mina 80-talsungdomsrullar. Själv har jag en viss hatkärlek till den här typen av film. Jag hatar filmerna för att jag alltid tycker att det ”vanliga” paret gör helt fel grejer och alltid spelar psykot rakt i händerna men jag älskar filmerna för att de ofta är brutalt spännande och ger det där pirret i magen. Här balanserar man bra tycker jag. Samuel L. Jackson som psykot är tillräckligt rationell och normal för att inte bli en karikatyr (varför blev inte han Oscarsnominerad för Bästa Biroll för den här undrar jag, han rockar ju) och normala paret Patrick Wilson och Kerry Washington låter sig inte hunsas hur som helst av Jackson utan reagerar som 99% av alla skulle göra i en liknande situation. Regissören Neil LaBute har aldrig bangat för att vara kontroversiell och här låter han rasfrågan poppa upp på ett sätt som säkert känns som ett finger i ögat på många. Snyggt, välspelat, tajt och spännande hela tiden. Precis såhär ska en film i den här genren vara.
Vrångmannen tyckte såhär om filmen.
/Surskägget

Inga kommentarer: