lördag 9 januari 2010

Avatar

@@
Låt mig börja med att säga att jag förutsätter att alla som läser denna recension redan sett filmen eller åtminstone hört och läst såpass mycket om den att man har koll på vad den handlar om. Vill ni ha en recension med handling etc läs Vrångmannens helt obefogade tokhyllning här. Om det nu är nån som mot förmodan inte sett den än så kommer här en liten varning. SPOILERS SPOILERS SPOILERS!!!
Innan jag ger mig in på filmens många och stora svagheter vill jag påpeka för alla att jag älskar Hollywoodfilm och klichéer när det görs på rätt sätt. Som exempel kan nämnas James Camerons rulle innan Avatar, en inte helt okänd liten lågbudgetrulle vid namn Titanic som jag på allvar placerar i samma fack som Gudfadern, Apocalypse Now, Blade Runner etc = GOD DAMN JÄVLA MÄSTERVERK! Alla som kallar det för liten Bregottfilm, flamstrams kärlekssmörja eller liknande kan vänligen gå till optikern och köpa glasögon för ni har uppenbarligen inte sett samma film. Med denna info i bagaget kan vi nu slutligen gå in lite på Avatar.
Jag hade inga som helst förhoppningar eller förväntningar. Hade naturligtvis sett trailern som var snygg och lite kittlande samtidigt som jag insåg att det här kommer vara en story by the book. Recensionerna berättade samma sak. Väldigt klichéartad handling, stereotypa karaktärer och så snyggt att man ramlar baklänges trots att man sitter i en biofåtölj. Men överlag verkade de allra flesta tycka att filmen trots klichéerna var bra. Riktigt bra t o m. Bådade gott.
Ack så fel alla har. Det här är 100% yta och 0% innehåll. Noll procent. Ja, det är sjukt snyggt. Bland det mest fantastiskt snygga visuella jag sett, speciellt i 3D. Djupet, perspektivet, färgerna, nyanserna och datoranimeringarna andas liv, rörelse, skönhet. Till och med det mörka, gråa och tråkiga lyser upp. Men en film är inte bara hur snygg den är. Den ska handla om nåt också. Gripa tag och beröra. Underhålla. Dra iväg med en på en underbar resa. Av 3 miljarder eller vad filmen kostat har man lagt ungefär 50 spänn på manuset. Skrevs av Cameron på en näsduk innan han snöt sig i den och sen torkade sig i röven med den. Kunde man inte lagt några kronor på att skaffat in en manuslektör som vågade säga: "Aja baja lille James, det här funkar inte. Visst, grundidén är helt okej, men du måste jobba lite mer med karaktärerna och storyn innan vi kan sätta igång produktionen".
Det här är enligt konstens alla regler en western där indianerna är hjältarna och cowboysarna skurkarna. Kruxet är att Cameron ansträngt sig alldeles för hårt för att göra de märkliga långa blå varelserna till indianer att det är svårt att tänka på dem som annat. De har samma frisyrer, samma typ av klädesplagg och utsmyckning, de använder pil och båge och lever i samklang med naturen. Släng in en halv slev Tolkienalver och blanda med en bunt Siouxindianer så fattar alla vad det handlar om. Det hade funkat om Cameron tillåtit dessa indianer att använda ett eller annat gevär. Men nej. De krigar enbart med pilbågar och jag är ledsen men det finns inte en indian som vinner i en shoot-out mot cowboys med gevär. Till och med Custer strök under mot indianer som använde gevär och inte bara sin traditionella vapen.
Eftersom att vi pratar vapen hoppar vi direkt till slutstriden där våra cowboys egentligen bara behöver släppa en fet jävla bomb från väldigt hög höjd på dessa 2 000 rymdvarelser och pang! så är leken slut. Det utspelas ändå år 2154 och ingen kan komma och säga att det inte finns atombombsliknande förstörelsevapen som slår ut allt överallt ifrån. Men okej. Vi skickar in kavalleriet i helikoptrar istället. Helikoptrar som för en timme sen tålde skott från en kulspruta men som helt plötsligt går sönder när EN PILJÄVEL SKJUTEN FRÅN EN PILBÅGE TRÄFFAR FÖNSTRET VAD ÄR DET HÄR CAMERON VAD ÄR DET HÄR??!?!?!?!?! 2000 indianer i höftskynken och träpilar möter dubbelt så många soldater med maskingevär och bomber. Jag satt fan och hejade på soldaterna för jag visste att de skulle förlora trots att det är omöjligt. OMÖJLIGT! Cameron snälla. Jag kan gå med på stora luckor i logik i filmer, men det här. Nej. Till och med när Uruk-Hai stormade Helm's Deep så var det på lika villkor vapenmässigt och försvararna som var betydligt färre hade sina fördelar med borgen etc. Indianerna har nån sorts låtsasfördel med att radarna slås ut men vad gör det när du fortfarande kan skjuta 3000 skott i sekunden och det finns 2000 försvarare. ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅH!
När sen store översteskurken sätter sig i Matrixripoffroboten (som Matrix å andra sidan snodde från Aliens så man kan säga att Cameron snor från sin egen hyllning och därför är det okej) (tänk slutstriden där Ripley sätter sig i en liknande maskin) och drar...jag vet inte ens om jag orkar...en fem meter lång kniv...KNIV...Cameron! VAD ÄR DET HÄR!!!! EN KNIVJÄVEL NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ!!!!! är jag på väg att resa på mig och gå. Hade filmjäveln inte kostat 150 spänn hade jag aldrig sett klart slutet. Icke! Det finns tuffa gadget och det finns töntiga gadgets och den här placerar sig i topp på töntiga idéer. Gud, en enda manuslektör James. En enda. Okej att budgeten hade blivit 3 miljarder och 50 000 men kunde du inte kostat på dig det? Bara en som sa nej.
Vi lämnar slutstriden för jag är så arg nu så...
(Efter en paus med ett halvt glas rödvin för att lugna nerverna...)
Självklart förstår vi tidigt att vår hjälte Jake kommer att ta kontroll över jätteflygödlan. Att det tar honom 3 sekunder att göra det måste vara årets, förra årets och filmhistoriens största antiklimax ever. Att han skulle vara den typ 5:e nånsin att komma på den idén...njaaaaa. Nja. Och överhuvudtaget att alla träd är datorer synkade i ett stort nätverk som alla kan accessa med sina usb-kontakter de har i håret...HÅRET...jag orkar inte längre...LÄNGRE!
Visst klichécentralen ringde Cameron och sa att han använt upp alla klichéer för en livstid men i slutändan hade allt kunnat funka och förlåtas om bara ovan hade varit lite bättre och framförallt om karaktärerna hade varit något mer finslipade. T o m i Armageddon fick alla biroller 45 sekunders intro så man visste exakt vilka de var och hur de tänker och handlar och varför. Är det nån som t ex vet varför Giovanni Ribisis karaktär handlar och agerar som han gör? Anyone? Kunde han fått 60 sekunder där vi fick lite bakgrund till honom? Eller Michelle Rodriguez karaktär? Eller Joel Moore som spelare en forskare som helt plötsligt drar maskingevär och kutar i skogen som Rambo. När lärde han sig det? Att Sam Worthington som spelar huvudrollen är mer levande i sitt skådespel när man ser hans datoranimerade Avatar än när man ser honom på riktigt sätter sista spiken i kistan. Och Sigourney Weaver ser ut som att hon ångrar att hon ställde upp som en personlig tjänst bara för att hon 1) känner Cameron och 2) inte haft en roll sen Titanic välförtjänt svepte hem alla Oscarsstatyetter.
Okej, inget mer gnäll. Det finns bra grejer i den också. Stunderna när vi rör oss i Na'vis värld och vi genom Jakes ögon lär oss om deras kultur är smått fantastiska. Kunde han inte gjort en film om det istället? Då hade säkert fyran eller femman suttit där. Nu blir det en knappt okej rulle som framförallt räddas mycket av tekniken. Trist.
/Surskägget

9 kommentarer:

Vrångmannen sa...

Sigourney Weaver var inte med i Titanic. Gnällfarbror!

Surskägget sa...

Jag vet att hon inte var med i Titanic (jeebus!) men hon har inte haft en roll sen Titanic gick på bio (ja det har hon haft men inget större) och det är det som menas (att hennes karriär är skjuten i sank). Att man alltid måste förklara allt för dig tre gånger.

Vrångmannen sa...

Hahaha! Sluta gå på bio och bli sur på Cameron när du får 300 biljoner på duken i FLÄSKIG SURROUND OCH 3D! Vad är det här? Vad är det hääääär?!

Henrik sa...

Surskägget har förstås rätt. När jag såg filmen så sa jag "och här har vi Giovanni Ribisi i rollen som Basil Exposition".

Vrångmannen sa...

Surskägget älskar Titanic så han kan ju inte vara ute och cykla i allafall..

Stargirl sa...

Surskägget har HELT fel. Avatar var grymt bra! Så det så! Men Cameron kan såklart aldrig toppa Titanic. Filmvärldens största mästerverk.

Voldo sa...

Surskägget är ett namn som passar dig. ;)

Ärligt talat tycker jag att det är lite puckat med folk som sitter och letar logiska brister och otrovärdiga moment i en science fiction, ett sagoäventyr. Det där med att pilarna lyckas krossa rutorna medan kulsprutan inte lyckades har nog sina små förklaringar. Såsom jag minns det så sköt de med kulor (vem det nu var, kommer knappt ihåg någonting längre) på sidan av helikoptrarna och inte mitt på, jag tror inte att de träffade glaset över huvud taget. Sedan har vi de enorma pilarna som avfyras av fysiskt överlägsna na’'vi som får extra fart med hjälp av drakarna, och när en av pilarna träffade mitt på en ruta, då gick den sönder. Inte så jättekonstigt egentligen.

Och var skulle det vara för fel med att roboten har kniv? Det är ju praktiskt med knivar i djungeln. Dessutom var det bara ett reservvapen.

Surskägget sa...

Voldo: Jag håller med om att man inte ska leta efter logik, rim och reson i Hollywoodrullar. Jag brukar köpa det mesta andra gnäller om (när Tompa flyger sin Tomcat upp-och-ner och ger en ryss fingret i Top Gun är fysiskt omöjligt, så nära som de ligger varandra skulle stjärtfenorna slå i etc, men det är ett klockrent filmögonblick som jag jublar åt än idag) och vet att det här är en blajblaj sci-firulle. Det tråkiga är att jag inte behövde "leta" efter brister då Cameron serverade dem på fat så stora att han knappt orkar lyfta upp dem på sina axlar. Och inte bara en gång utan typ mest hela tiden.

Jo, skotten gick rakt på glaset och studsade bort, det var just därför jag reagerade på att en en pil tränger igenom. Okej att Na'vi var starkare än människor men ingenstans har Cameron byggt upp att de är Stålmannenstarka.

Kniv som praktiskt redskap i djungeln kan jag köpa om de i en annan tidigare scen introducerat denna kniv som redskap för nånting eller rentav att man använder den i combat om man fått se folk träna på det. Men när den bara dyker upp för att Cameron inte har ett bättre sätt för soldaten att vara farlig när han blivit av med sitt skjutvapen så är det bara brist på fantasi.

En fantasivärld som får sina lagar och regler känns alltid mer äkta (tänk Sagan Om Ringen) än en värld som ska vara fysisk och på riktigt men som sen inte bryr sig om sina egna regler när det kommer till kritan. I mångt och mycket är det ju inte detta som egentligen är filmens stora problem. Jag hade t o m kunnat köpa pilbågar och knivar om bara manuset varit bättre med lite djupare karaktärer. Det finns bra klichéfilmer (Top Gun, Armageddon, Snuten I Hollywood) och så finns det dåliga klichéfilmer (Avatar).

Voldo sa...

Surskägget: Jag behöver nog som sagt se filmen en gång till då jag glömt så många detaljer. Men det kan ju även vara så att pilarna fick extra styrka p.g.a. att na'vi fick hjälp av sin Gud eller någonting. Vi kanske får djupare förklaringar i uppföljaren som kommer. :P

Vad hade du tänkt dig att han skulle ha använt istället för kniv då? Om det är någonting filmen inte saknar så är det väl fantasi, om man bortser från själva manuset som inte är helt originellt.

Tycker för övrigt att Armageddon är en skräpfilm och att Avatar krossar den alla dagar i veckan. :)