torsdag 15 april 2010

Couples Retreat

@+
Den här filmen har alla förutsättningar för att ha kunnat bli riktigt bra. Vince Vaughn och Jon Favreau har skrivit manus (och de har Swingers och Made på meritlistan). De är dessutom med i filmen tillsammans med Jason Bateman, Kristen Bell, Jean Reno, Malin Åkerman och hon en av de där från Sex in the City. Det handlar om fyra par som åker till en lyxig kurort nånstans i karibiska havet för att vad de tror ha kul, åka jetski, softa i laguner, se vattenfall och supa sig dyngraka på paraplydrinkar. Istället måste de gå igenom parterapi, vilket passar somliga och somliga inte alls. Det finns massa potential för klassiska scener i hela filmen, men antingen faller skämten platt, uteblir helt eller dras ut på alldeles för länge. Vince glimrar till ibland och levererar några riktigt sköna Vince Vaughnmonologer, men det är alldeles för sällan och långt mellan. Jag vill ju gilla det här, men det går inte. Filmen klockar in på närmare 110 minuter. Jag önskar att nån följt Stallones råd från 80-talet, en film ska inte vara längre än 90 minuter. Ett snabbare tempo hade räddat en hel del. Nu fattar jag vad de vill åstadkomma utan att det levereras. For shame, for shame.
/Surskägget

@
Det värsta en komedi kan utsätta dig för är att inte vara rolig. Så långt tror jag vi är överens. Jag trodde aldrig att Jason Bateman, Vince Vaughn och Jon Favreau tillsammans framför kameran kunde vara skittråkiga. Jag visste att de kunde vara medelmåttiga tillika skitskoj men det här suger bara så jävla hårt. Precis som Surskägget poängterar så finns det potential i grundidén men varenda scen misslyckas med vad som skall åstadkommas, de lite seriösare scenerna är patetiska och de "humoristiska" momenten en stor gäspning. Men jag hajar. Alla inblandade ville ha en skön betald semester i Karibien och då behöver man ju inte ens anstränga sig för att göra en hyfsad film eller hur? Får nästan Göta Kanal 2 att framstå som ett gulligt försök. Yeah, you heard me.
/Vrångmannen

1 kommentar:

Fiffi sa...

Håller med er. Båda två.
Sicket slöseri med tid.