söndag 1 augusti 2010

Legion

@@
Vrångmannen dissade denna actionskräckis totalt för ett par månader sen. Men usel är den absolut inte. Visst, trailern lovade betydligt mer än filmen kunde leverera men i det stora hela tycker jag nog ändå att jag fick vad jag trodde att jag skulle få. Lite gott och blandat från Maximum Overdrive, Dawn of the Dead och Exorcisten med löst ryckta delar ur Bibeln. Alla klichékaraktärerna är på plats liksom klichéreplikerna, men här och där väljer man att gå emot klichéerna också (barn som blir dödade t ex). Lite snabbt om handlingen då. Gud är förbannad på människorna och tänker utrota alla i en apokalyps vi inte sett sen syndafloden. Ärkeängeln Michael (Paul Bettany) menar dock på att Gud har fel och sticker ner till jorden för att rädda bebisen som kommer bli den nya frälsaren. Han hamnar på en liten bensinstation mitt i öknen där den havande mamman jobbar och måste slåss mot en armé zombieliknande före detta människor som blivit besatta av Guds kraft tillsammans med de få människorna som av olika anledningar hänger på bensinstationen. Lite pangpang, lite småskräckigt och lite Bibelcitat senare har den goda sidan segrat och människan får en ny chans. Okej rulle som kunde blivit betydligt bättre men som ändå funkar.
/Surskägget

Inga kommentarer: