onsdag 4 augusti 2010

Shrek Forever After

@@@@
Jag gillar verkligen Shrek (@@@@) och Shrek 2 (@@@@). Däremot minns jag på riktigt inte en enda grej ur Shrek 3 (@@?). Vill minnas att jag såg den, ryckte lite på axlarna och undrade vad fan som hänt. Den var inte superusel, men absolut inte bra heller. Och definitivt inte ihågvärd (jo det är ett ord, det blev det nu) tydligen. Därför var jag lite tveksam till den fjärde installationen om vårt käre gröne träsktroll. Men vilken uppryckning! Den har precis rätt charm, skön story, perfekt humor för både vuxna och barn, mängder med flörtar med gamla sagor och en lagom dos moralkaka precis som både ettan och tvåan. Det här är helt enkelt den film de borde gjort som nummer tre och plöjt ner trean i en avfallskvarn. I min värld är detta från och med nu och för all tid framöver den film som jag kommer räkna som tredje delen i serien. Snabb genomdragning av storyn då. Shrek börjar ruttna på familjelivet och gör en deal med Rumplestiltskin som snabbt visar sig vara till Rumplestiltskins fördel och Shreks nackdel. Så till den grad att Shrek har en dag på sig att återvinna Fionas kärlek annars kommer Shrek aldrig att ha fötts medan Rumplestiltskin kommer härska oinskränkt över kungariket Far and Away. Detta bäddar för ett krig mellan häxor och träsktroll. Låt äventyret börja!
/Surskägget

Inga kommentarer: