söndag 13 januari 2013

The Hobbit: An Unexpected Journey

@@@
Hyllad av filmtidningar som om de hade fått en procent på intäkterna och småhatad av vänner och filmbloggare. The Hobbit är en överlång men underhållande rulle med en touch av de gamla ”ringenfilmerna” men bara en touch. Baseras på boken Bilbo men även på andra skrifter av Tolkien för att fylla ut historien och visa mer av den sagolika världen och dess varelser. Första timmen känns som fem, andra som två och tredje som 20 minuter. Galet mycket action i sista akten som bitvis är medryckande men jag såg den tyvärr i det nya formatet 3D 48fps och det såg sådär ut. Här råder det också delade meningar och visst, jag störde mig inte alls så mycket som många andra men önskar ändå att jag sett den i vanlig hederlig 2D. Filmen känns också lite som en promenad i parken för regissören Peter Jackson. Det här gör han i sömnen och jag tycker inte alls att The Hobbit har den där desperata magin i berättandet som de tidigare ringenrullarna. Martin Freeman (bl.a tv-serierna The Office, Sherlock) ger bra dimension till unge herr Bilbo. Underhållande men gör inte tre filmer på tre timmar. Gör två på två, om ens det.
/Vrångmannen

http://www.discshop.se/filmer/dvd/hobbit_en_ovantad_resa/P110664