måndag 8 september 2008

Hellboy 2: The Golden Army

@@@
Den röda flamsäkra kattälskande hjälten från helvetet med avbrutna horn, samuraiknut i håret, cigarr och sarkasm i käften (puh!) är tillbaka. Gillade ju ettan och tyckte att den var snygg, annorlunda och underhållande utan att vara något mästerligt i genren. Detsamma gäller även tvåan. Dom är likvärdiga, denna är dock lite fläskigare i effekterna men man känner igen sig. Regissören Guillermo del Toro (fantastiska Pan’s Labyrinth, första Hellboy och kriminellt underskattade Blade 2) är en mästare på det visuella och har en sådan lekfullhet i bilderna och designen så man ibland tappar andan. Ska inte avslöja något om handlingen men det goda möter det onda i en fantastisk värld och man har inte tråkigt en sekund. Ron Perlman var nog född att spela Hellboy helt klart (ser han inte bättre ut i demonmasken?) och inget att klaga på egentligen förutom att jag tyvärr har glömt halva filmen redan efter visningen. En berg och dalbana för stunden. Kanske tar jag en till åktur eller så går jag vidare bort till spökhuset där jag säkert blir mer skrämd än av filmen ”fyll i valfri rysare här”.

/Vrångmannen

3 kommentarer:

Sara sa...

O, jag ser mycket fram emot denna! Och håller helt och hållet med dig om Blade! Vilken härlig film det är! Måste se om den snart... Trean däremot - hu!

Sara sa...

Jag menade förstås Blade 2 (men jag älskar den gyllene kalkonen Blade 1 också!)

Kicko sa...

Gillar Guillermo del Toro, iallafall Pans Labyrint och har Hellboy (ettan) inspelad. Ska nog ta å se den snarast. Verkar sjukt cool.