söndag 21 september 2008

Kellys Hjältar

@@@+
Expressen har ju den goda smaken att sälja en ny Clintanrulle varje fredag ett bra tag framöver. Först ut för ett par veckor sen var gamla örhänget Kellys Hjältar. En film jag såg som ung spoling och tyckte var astuff, men som jag faktiskt mindes väldigt lite av märkte jag när jag nu såg om den. För det första är det mycket mer action i den än jag mindes det. Faktum är att det är action mest hela tiden. Det skjuts, sprängs och skjuts ännu mer mest hela tiden. Mitt i detta inferna glider Clintan, Donald Sutherland och Telly Savalas runt och är apcoola och levererar sköna oneliners. Handlingen utspelar sig under andra världskriget. Clintan råkar veta var nazisterna har en stor fet högt med guldtackor undanstoppade. Vad annat att göra än att ta sig dit och stjäla allt guld för att leva rik och lycklig resten av livet? Det är ramhandlingen. Runt detta passar man på att smälla på rejält som sagt med saftiga actionsekvenser. Jag misstänker att Steven Spielberg har spanat in den här rullen mer än en gång för att få lite inspiration till Saving Private Ryan (även om jag också misstänker att Spielberg aldrig skulle erkänna det).
/Surskägget

3 kommentarer:

Henrik sa...

Fuck Expressens Clintan-samling. 22 filmer (av c:a 45) och inga av dollarfilmerna. Extremt fula omslag, och en konstig ordning på filmerna. Dirty Harry-rullarna kommer i ordning (gamla utgåvan eller nya remastern? take a fucking guess) men du får Nu Fightas Vi Igen först och Den Vilda Fighten sist. Jag håller på att samla ihop min egen Clintan-box. Jag har 33 filmer nu.

Anonym sa...

Clintan är kung! Det kommer en liten special på honom snart där vi fördömer hans skit men hyllar hans shit.

Anonym sa...

Men Henrik, dollarfilmerna har man ju sedan länge i finfina utgåvor naturligtvis. Att filmerna kommer i konstig ordning spelar väl egentligen ingen roll? Och för 69 kr i veckan får man leva med gamla utgåvor och knäppfula omslag. Sen är det synd att de inte valt med rullar han bara regisserat, men sånt är livet. Dom kunde ju dock ha hoppat Honkeytonk Man och Bronco Billy för jag menar seriöst...