tisdag 30 september 2008

Tropic Thunder

@@@@
All hype, alla trailers, alla förväntningar du har, allt är sant. Allt. Det här är årets roligaste film. Den balanserar perfekt mellan helt-dum-i-huvet-kul och fan-grabbar-det-ska-inte-bara-vara-sketch-på-sketch-utan-en-handling-som-funkar. För grejen är att handlingen är visserligen lite överdriven på sina ställen (det köper man eftersom att det är en komedi) men den skulle lika gärna kunnat tonas ner lite och gjorts som en seriös actionthriller. Aldrig tidigare tror jag begreppet actionkomedi passat en film bättre. För det smälls och exploderas lika skickligt snyggt som det levereras pruttskämt (det blir en hel del såna tack vare mr Jack Black). Jag ska inte dra handlingen igen (se istället Vrångmannens ogenerade hyllning här: http://film4fucksake.blogspot.com/2008/09/tropic-thunder.html) utan nöjer mig med att ogenerat hylla skådisarna i filmen. Vi börjar med Ben Stiller som naturligtvis kör sin stil (en blandning av Zoolanders tomhet och Gaylord Fockers överdrivna hysteri) och som är fantastisk i sin karaktärs karaktär Simple Jack HAHAHAHAHAHHAHA. Jack Black är minst lika bra som den fete komikern som hamnar i djungeln utan sina droger och därför är mitt uppe i en oförberedd och ovälkommen avtändning som får honom att spåra ur helt (får jag höra honom lova hur bra han ska suga kuk om grabbarna bara skär loss repet en gång till HAHAHAHAHAHAHAHA orkar inte ens). Nick Nolte dyker upp i en liten roll som härdad Vietnamnveteran och levererar några så klockrena skämt utan att ens skämta att Jon Voights cameo från Zoolander äntligen fått konkurrens (Voight dyker för övrigt upp i en ny klockren cameo här). Sen har vi Tom Cruise...jag vet inte ens var jag ska börja. HAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!!! Hans karaktär är som Ari "Entourage" Gold gånger 3000. Lägg därtill världens snuskigaste make-up, han är svettig, hårig på ett ofräscht sätt och bara allmänt vidrig. HAHAHAHAHAHA! Femman!
Men alla hamnar i skuggan av Robert Downey Jr som spelar en sorts Russell Croweparodi. Så fort Downey Jr öppnar käften är det kul. Så fort han är med i bild måste man garva. De bästa grejerna är nästan när det inte är han som är i fokus i tagningen utan håller sig i bakgrunden. Minspelet! MINSPELET!!!! Han står för de två enkom roligaste grejerna i filmen. Jag skrattade så jag grät. Tårarna rann, nej, sprutade från ögonen. Downey Jr på droger har alltid varit en av vår tids största skådisar. Downey Jr utan droger är störst bäst och vackrast. Ingen kan ens försöka lysa som han. Så, nu ska jag ta bort min tunga från hans röv och avsluta med att säga att om man har minsta komiska ådra i sig ska man se den här för man kommer skratta ihjäl sig.
/Surskägget

1 kommentar:

Anonym sa...

Håller så himla mycket med! Tyckte också att Tropic Thunder var kanon! Och håller fullständigt med om att Robert Downey Jr:s agerande i bakgrunden är ENASTÅENDE! Enastående! Han är sjukt lik Crowe.

Jag garvade dock för övrigt som mest då Cruise dansade. Han var UNDERBAR! Vilket komiskt geni! Det hade jag ALDRIG ens kunnat tänka mig i min vildaste fantasi!