måndag 24 oktober 2011

Skräckfilm nr 22

Lisa and the Devil (1972 eller 1975)
@@+
Surrealistisk mardrömsrysare av kultregissören Mario Bava. Lisa (Elke Sommer) turistar i en liten spansk stad men kommer bort från turistgruppen. Hon yrar iväg vilse och hamnar i ett hus med konstiga människor, bl.a Telly ”Kojak” Savalas och sen blir det lite mord och konstigheter. Jag vet att Bava har många fans så då måste man ju väl trippa på tårna? Fel. Det här är ok men inte mycket mer. Riktigt obehaglig stämning och snyggt på sina ställen men också bitvis tråkigt så man gäspar. Lisa and the Devil har länge legat på min lista över filmer som skall ses och jag brukar ofta hitta positiva saker att säga om sådana här ”klassiker” och överlag gilla dem. Tydligen så har det släppts två versioner av den här när man läser om den på nätet. Bavas originalversion (1972) och en version med en hel del nyinspelat material (1975) som skall vara bedrövlig och släpptes som "The House of Exorcism". Jag utgår ifrån att jag sett Bavas original (främst för det inte är någon exorcism i rullen jag såg) men är inte säker faktiskt. Hittade ingen vettig trailer så kolla in den här stillbildshyllningen istället.
/Vrångmannen

Inga kommentarer: