onsdag 26 oktober 2011

Skräckfilm nr 26

The Haunting of Morella (1990)
@-
Ok, vi ska ha en sak klart för oss direkt. Jag visste till 110% att den här rullen skulle vara kass från början till slut. Men det var ju värre. Hade läst flera recensioner på andra bloggar samt har en hygglig koll och hatkärlek till kultregissören Jim ”jag-kan-inte-göra-film-om-livet-så-hängde-på-det-men-har-ändå- gjort-typ-en-galen-drös-i-alla-genrer-som-finns-och-har-alltid-haft-med-naket-alltid- alltid-alltid-vad-glor-du-på” Wynorski. The Haunting of Morella är alltså en erotisk "rysare" i ö-filmskategorin som bygger på en novell av Edgar Allan Poe (mycket löst misstänker jag hahaha!). Åh ge mig styrka så fasansfullt bedrövligt och jag blir ändå lite glad. Det dåliga slår över och kulisser fladdrar. Suck. Filmen utspelar sig i alla fall på 1700-talet och det bränns en häxa och sen blir det hämnd, blodig ond bråd död, spökerier och självfallet en hel del tuttar (sa jag Wynorski?) i en slags who-did-it-and-who-cared? I rolllistan hittar vi David ”Den Osynlige Mannen, NCIS” McCallum (varför?), Maria ”Vad har ni?” Ford (därför) samt Lana Clarkson (Barbarian Queen 1 & 2) i den kvinnliga huvudrollen. Hon blev i verkliga livet ihjälskjuten 2003 av den galne musikproducenten med det sjuka håret, Phil Spector (han blev dömd för det). Ett sidospår kanske men naturligtvis riktigt tragiskt och ungefär en miljard gånger viktigare än den här filmen, stopp, stjärnstopp, allting stopp. Nu har jag i alla fall sett den här katastrofen så nu slipper ni.
/Vrångmannen

Inga kommentarer: