onsdag 16 januari 2008

The Actors: Adam Sandler

Saturday Night Live har producerat några av de bästa komikerna genom tiderna. Eddie Murphy. John Belushi. Steve Martin. Chevy Chase. Chris Farley. Mike Myers. Will Ferrell. Tina Fey. Och naturligtvis även Adam Sandler. SNL och SNL-relaterade filmer får bli ett eget inlägg nån dag. Detta ska handla om Adam Sandlers alla filmer. Eller inte alla. Jag tar avstamp vid Billy Madison som är hans första riktiga huvudroll. Filmerna innan (Airheads och Coneheads bl a) är inga riktiga Sandlerfilmer. Så here we go.

Billy Madison - @@@
Det var ett tag sen jag såg den, så betyget kan mycket väl vara en fyra egentligen. Men kommer ihåg känslan att han hade mycket bra på gång i den här men kanske inte riktigt visste hur han skulle förvalta det än. Redan här i sin tidiga karriär hade han små slevar att det sociala patos han alltid har i sina filmer, även om det mest satsas på skrika hysteriskt och vara arg. En bra början.

Happy Gilmore - @@@@
Hahahahahahahaha! Här börjar det rocka på allvar. Sandler är hockeykillen som börjar spela golf. Bonnafan möter det fina folket. Humor uppstår. Hans caddie är en av tidernas bästa biroller och Ben Stiller som elak sjuksköterska är grymt kul. Se den genast.

Bulletproof - @@
Här hände nåt skumt. Sandler bestämde sig för att co-starra med Damon Wayans i en rulle. Det gick ju sådär. Tack och lov lärde sig Sandler av sin läxa och gjorde aldrig om det.

The Wedding Singer - @@@@
Här börjar Sandler lägga ner sitt värsta skrikiga arga jag och satsa mer på de grejerna som gör att jag gillar honom och hans filmer otroligt mycket. Det är patos, värme och kärlek mitt bland den galna humorn. Drew Barrymoore är förstås jättesöt, Billy Idol i sin cameo är bäst och hela 80-talsnostalgin är underbar.

The Waterboy - @@@@
Sandler som lätt efterbliven kille som mobbas tills man upptäcker att han är Gud på amerikansk fotboll. Han tacklar sönder allt motstånd och blir snabbt stjärna i den lilla hembyn. Crazyhumor varvat med lite mammakärlek. Vem kan motstå detta?

Big Daddy - @@@@
Av misstag får slackersingeln Sandler en liten grabb på halsen. Det funkar inte så bra till en början förstås, men snart blommar det hela ut i en underbar vänskap. Alla Sandleringredienser är på plats, skrik och arg, värme och kärlek. Vackert och roligt så det förslår.

Little Nicky - @@@
En inte helt lyckad rulle om Satans son (Sandler) som inte alls är ond som pappa utan jättesnäll. Han flyr till jorden för att få leva ett normalt liv och hitta kärleken. Men de onda krafterna är honom på spåren. Vet inte riktigt vad det är som gör att den inte funkar lika bra som andra Sandlerfilmer, kanske den otroligt fåniga och enerverande frisyren han har.

Punch-Drunk Love - @@@@
En otroligt annorlunda film för Sandler samtidigt som han spelar en karaktär han gjort 1000 gånger tidigare. Det nya möter det gamla liksom. Den är lite långsammare än Sandlers vanliga, och lite skummare, men fortfarande riktigt jävla bra.

Mr. Deeds - @@@@
Sandler fortsätter leverera. Den här filmen har så mycket. Winona Ryder (sötast), John Turtorros betjänt (sneaky sneaky) och John McEnroe i vad som kan vara århundradets bästa cameo. Som vanligt ställer sig Sandler på den lille mannens sida och låter honom vinna mot de onda stora elaka rikingarna. Bra där!

Anger Management - @@@@
Sandler och Nicholson. Vilket radarpar. I said overeasy!!! HAHAHAHAHA! Det jag tycker är roligast med filmen är att Sandlers komik i början byggde mycket på att han spelade överdrivet arg och skrek en massa. I den här filmen som handlar om just hur man ska hålla sig lugn om man är överdrivet arg är han tvärtom jättesnäll och lugn. Hehehehe...

50 First Dates - @@@@
Sandler och Drew Barrymoore återförenas. Hon har en hjärnskada som gör att hon inte minns dagen som har gått och alltid tror att hon vaknar på samma dag. Sandler blir kär i henne och får testa sig fram med nya knep varje dag ju mer han lär sig vad hon tycker om. Hon minns naturligtvis aldrig honom och han får börja om från början hela tiden. Lite som Måndag Hela Veckan på sitt sätt. Kärlek och humor i en härlig förening á la Sandler.

Spanglish - @@@@
Det börjar bli löjligt med alla fyror men jag gillar verkligen Sandlers rullar skarpt. Här får vi en finstämd berättelse kring ett äktenskap som knakar i fogarna och en barnmorska som hamnar mittemellan makarna. Ska Sandler vara otrogen med heta barnmorskan eller vara sin fru trogen? Detta är egentligen ett rätt fett upplägg för ett romantisk drama men Sandler slänger förstås in sin patenterade galenhumor. Det fina är att han trots allt väljer kärleken till sin fru i slutändan. Kärlek och humor. Har jag nämnt det förr? Sandler är bäst på det.

The Longest Yard
Har tyvärr inte hunnit se denna nyinspelning av Burt Reynolds gamla klassiker. Men eftersom att jag gillar Burtans version, och eftersom att jag sett trailern på den här gissar jag att det är en fyra.

Click - @@@@
Vad händer om man satsar hela sitt liv på jobbet och glömmer bort sin familj? Man lever ett tomt liv, och därför är det bra att då och då pausa lite i jobbet och bry sig om familjen ett tag. Ett bra och vackert budskap som varvas med lite pruttar i ansiktet på David Hasselhoff. Känns tjatigt att säga, men återigen, ett bra budskap och lite galen humor igen. Det är värme, det är blaj och det funkar underbart bra.

Reign Over Me
Ännu en film jag inte sett än. Men har den hemma, så ska snarast ta en titt. Dessutom har jag förstått att den ska vara riktigt bra, och många hyllar den. Får jag höra en fyra?
Uppdatering:
@@@@
Jag var tvungen att se den direkt efter att jag skrev allt detta. Och den är bra. Den är riktigt bra. Påminner lite om Punch-Drunk Love i det att detta inte är en klassisk Sandler komedi, utan snarare ett drama. Här handlar det om vänskap och förlust. Sandler är Charlie som förlorat hela sin familj i ett av planen som kraschade i tornen 11 sep. Don Cheadle (en av mina favvisar) är hans gamla rumskamrat från college som råkar stöta på Charlie av en slump en dag efter att de inte setts på flera år. Det ena leder till det andra, och snart vill Cheadle hjälpa Sandler att bli frisk igen. Måste bara säga att detta är Cheadles film utan tvekan. Han är lysande rakt igenom. Vilken skådis. Ge honom lite stora huvudroller på en gång!

I Now Pronounce You Chuck And Larry - @@@
En del har anklagat den här för att vara homofobisk. Då har inte vi sett samma film, eller så är det nåt fel på era hjärnor som läser in homofobi där det är helt tvärtom. Nåja. Sandler är brandman som ställer upp för en polare och gifter sig med honom så att brandmanskompisen ska få rätt till en särskild pension. Tappar lite i tempo här och där och är inte lika lysande som vanligt, men fortfarande en sjukt underhållande film.

/Surskägget

--------------------------------------------

Jävla skägget! Jag skulle ju gå och lägga mig men kan som vanligt inte hålla vantarna i styr. Här har ni mina two cents!

Billy Madison - @@@@ (kan också vara @@)
Inte bara en jävligt rolig Sandlerrulle utan överhuvudtaget en helt bäng film som pendlar mellan skit och mästerverk varannan minut. Man kan helt enkelt inte ogilla den pga av detta faktum. Jätteskum film som i slutändan ändå har många fler plus än minus och man vill liksom se om den igen och igen. Storyn är helt värdelös men det gör inget. Billy (Sandler) är så dum i huvet så han måste som vuxen gå om all skola han gått annars får han inte ärva farsans imperium av pengar och Hotell. Alla filmer med en hysterisk cameo av the late great Chris Farley förtjänar att ses och ses igen. Dum film och där sitter jag med tårarna rinnande nedför kind.

Happy Gilmore - @@@@
En av Sandlers bästa komedier. Nu måste jag skriva klart det här snabbt så jag hinner se rullen igen innan det är natta!

Bulletproof - @@@
Gillar den här. Actionkomedi med Sandler och Wayans som nämnts tidigare av skägget. Midnight Run light ungefär. Den är inte alls så pjåkig som underhållning. Actionsekvenserna är ganska fula och den släpar lite men Sandler är faktiskt riktigt rolig och ställer Wayans totalt i skuggan.

The Wedding Singer - @@@+
Mysigt och småkul. 80-tals nostalgi. Billy Idol!

The Waterboy - @@
Här blir det fel för mig. Den enda filmen jag gillar med Sandler när han spelar otroligt slö idiot med hjärta är Billy Madison. Göra till en löjlig röst, knäppa kläder och peruk kanske funkar i en sketch på 3 min men en långfilm. Några roliga scener och biroller men Waterboy är i slutändan Waterboring (shazaam!).

Big Daddy - @@@
Har sett den men minns fan knappt en enda scen så jag ska se om. Har för mig att den är helt ok och lite mysig.

Little Nicky - @
Det sämsta. Skrattade knappt alls. Patricia Arquette (Vill ha dig i mörkret hos mi-ig. Tiden den stannar när vi rör vid va-ra-aaaaann. Åh jag lättar jag flyger jag svävar fram. Låt det aldrig ta slut!) är bra. Sandler är det inte.

Punch-Drunk Love - @@@@@
En av mina absoluta favoritfilmer i genren (som då får bli weird dramakomedi-isch?). Stor kärlek. Stor förvirring. Stor ångest. Stort hjärta. Sandler är fullkomligt LYSANDE och detta var väl hans kliv över till lite mer seriösa roller även om en stor portion humor finns kvar.

Mr. Deeds - @@@
Skön komedi med en briljant John Turturro som butler. Glöm aldrig Winona Ryder (Vill känna din kropp emot min. Höra pulsen slå. Min mum tätt emot din. Hjärtat snabbar på!) som ivrig reporter.

Anger Management - @@@@
När jag såg filmen för första gången så tyckte jag inte den var något vidare. Hade väl för höga förväntningar (Sandler och ´Jack Nicholson i samma rulle & trailern var askul osv.). Men efter att ha sett om den X-antal ggr så har den växt ofantligt. En riktigt gedigen, varm och skitkul rulle. Nicholson HAHAHAHAHAHAHAHAHA!

50 First Dates - @@+
Den är väl ok men by the book. Inte så hysterisk som vanligt utan lite söt och småtjatig.

Spanglish
Denna har jag inte sett men ska vid snarast möjliga tillfälle ge mig på den då Paz Vega (*insert swedish 80's hit about fucking here*) spelar den romantiska motparten. Borde gilla den här.

The Longest Yard - @@
Rätt kass uppföljare som ändå bjussar på en del humor. Jag har ju en stark förkärlek för fängelsefilmer och det här påminner väl lite om en sådan. Sen är det ju amerikansk fotboll också så det borde väl kittla herr Surskägg rejält. Chris Rock som sidekick är dock aldrig fel.

Click - @@
Nej. Ett par skratt och en bindgalen Christopher Walken räcker till en tvåa. Inte mer. Next.

Reign Over Me
Inte sett. Ligger på listan över "must see".

I Now Pronounce You Chuck And Larry - @@
Nej. Den är knappt ok. Jag är riktigt trött på dom här samma-samma rullarna. Allt är liksom lika hela tiden. Byt åtminstone ut komikerna för mallen är och kommer alltid vara densamma. Men det viktigaste av allt. Det måste vara ROLIGT! Kom igen! Sandler måste tänka om nu.

Kanske är han lite roligare och överraskar oss i den här
http://www.apple.com/trailers/sony_pictures/youdontmesswiththezohan/

Även om jag skrattar åt trailern så tvivlar jag men hoppet finns ju alltid.

/Vrångmannen

Inga kommentarer: