torsdag 10 januari 2008

Dagens hyllning

Höstlegender @@@@@
Dagens hyllning går till en film som är tillika hatad som älskad av de som sett den. Den vann en oscar för bästa foto och blev en hyfsad succé när den gick upp på bio i USA 1994.
Jag har alltid hävdat att det här bombastiska mästerverket riktar sig mest mot grabbarna, en snyftare för killar helt enkelt. I min bok så är Höstlegender så nära en perfekt Hollywoodrulle man kan komma. Skådiseliten, ruskigt vackert foto, utsökt score och en story om mod, svek, krig och kärlek. Om det gamla som plågsamt möter det nya. Rullen har fan allt. Hur många ggr har man inte suttit bakis och gråtit till det tragiska (för att inte tala om första titten i biosalongen). Regissören Ed Zwick (The Last Samurai, Glory m.fl) tog sig tid och såg över varje detalj. Det är också en av de få filmer som faktiskt är bättre än boken som den bygger på (ok det är en längre novell men i allafall). Om ni inte sett den så se den ikväll och om du har sett den så se om. Om du inte håller med mig om hyllningen så...SE OM!
/Vrångmannen

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vrångmannen! Vad har hänt med din filmsmak!?! Den här filmen är, i alla fall som jag minns den från då jag såg den på bio, tämligen horribel! Björnen, Brad Pitts fjantiga frisyr, filmförstöraren Julia Ormond osv osv. Huga!

Anonym sa...

SE OOOOM!!!

Anonym sa...

Vrångmannen har tappat alla koncept om verkligheten...jag kan bjussa på @@@ i betyg för att vara schysst.