måndag 5 januari 2009

Arkiv X - Fight the Future

@@@
Jag har aldrig varit ett större fan av teveserien så när den kom som långfilm voltade jag inte direkt av lycka hela vägen till biografen. Men den var faktiskt en positiv överraskning, och även om den innehåller bitar som är lite väl overkliga (jag gillar alltid att prata verklighet kring en film om UTOMJORDINGAR) är det full fart och fläkt mest hela tiden. David Duchovny kan fortfarande inte skådespela sig ut från en pappkartong, men efter att ha fått min respekt med teveserien Californication är jag villig att förlåta detta. I vilket fall är Mulder och Scully som vanligt en konspiration på spåren, men till skillnad från teveserien (i alla fall som jag förstått det eftersom att jag aldrig sett serien) kommer de till skott i filmen och får faktiskt reda på en hel del om denna konspiration (och får se lite aliens på vägen). Helt okej sci-fithriller som till och med vi ickefans av teveserien kan uppskatta.
/Surskägget

@@@
TV-serien hade sina stunder och det är inte svårt att förstå varför den blev ett unikum bland tv--nördar. Jag såg en hel del och var lätt underhållen (den var ingen XENA Warrior Princess men fick duga i brist på annat. Filmen var större, inte nödvändigtvis bättre men som skägget poängterade så full fart hela tiden och knöt ihop trådarna på den del grejer man kanske undrat över. Godkänd underhållning sci-fi style helt enkelt.
/Vrångmannen

Inga kommentarer: