fredag 25 juli 2014

The Great Gatsby

@@@
Baz Luhrmann, Tobey Maguire och Leonardo DiCaprio gör gemensam sak i en filmatisering av F. Scott Fitzgeralds klassiska kortroman The Great Gatsby. Kalla mig crazy men jag förväntade mig faktiskt storverk och femmor här. Luhrmann är ju en fantastisk regissör som gett oss två lysande mästerverk (Romeo+Juliet, Moulin Rouge) och även om Australia var lite av en halvbesvikelse kände jag mig säker på att detta var precis helt rätt för Luhrmann att göra storstilad comeback med. Mängder med coola kostymer, ball musik, grandiosa herrgårdar och palats, stora känslor och en mordhistoria som grädde på moset. Dessutom baserad på en kanonbok som verkligen griper tag och leder in läsaren mitt i dessa karaktärer och får dem att kännas otroligt levande och verkliga. Tyvärr lyckas inte Luhrmann och kompani riktigt komma i mål hela vägen. Ja, det är snyggt och mängder med läcker musik och coola kostymer, men vi känner aldrig att karaktärerna lämnar pappret de skrevs på. Därmed lever man inte in sig i storyn på samma sätt som när man läser boken, och därmed saknas en stor del av det som gör just denna berättelse så bra. Fitzgeralds bok är relativt tunn, kanske 120 sidor om ens det, men han lyckas på dessa sidor fånga så väldigt många känslor och detaljer som aldrig kommer fram i filmen. En bra film är det, men inget mästerverk.

/Surskägget

Inga kommentarer: