måndag 16 augusti 2010

Inception

@@@@
Christopher Nolan (Memento, Insomnia, The Prestige, Batman Begins, The Dark Knight) börjar sakta men säkert krypa högt upp på min favoritregissörslista. Han överraskar ständigt och vågar utmana Hollywoodklichén och samtidigt underhålla både lågmält och pompöst. Inception är inget undantag. Jag gick långa omvägar för att slippa läsa eller höra något om den här filmen då jag tidigt förstod att nöjet skulle förstöras om man visste bara ett uns för mycket. Jag vill alltså inte tjalla något här. Jag gillade Inception som fan. Thriller, action, drama, humor, sci-fi. Leonardo Di Caprio spelar huvudrollen tätt följd av en skön ensemble (bl.a Ellen "Juno" Page, Joseph Gordon-Levitt och Marion Cotillard). En stor, spännande och skruvad rulle. Mer än så kan/vill jag inte säga. Jo en sak till. Det var butlern som mördade Överste Senap. Hahahaha! SE DEN HÄR!
/Vrångmannen

2 kommentarer:

Sara BE sa...

Åh nej inte BUTLERN!

Joel Burman sa...

Här var vi väldigt förlåtande. Tycker det var en helt ok sommar blockbuster men långt ifrån det moderna mästerverk och nyskapande film som så många vill ha den till. Tycker att Memento är Nolans bästa och den är svår att överträffa.

Kolla gärna in min dissektion på:
http://www.joelburman.com/2010/08/inception-a-rough-sketch-of-a-masterpiece/