lördag 5 mars 2011

Flickvänner Från Förr

@@@
Bakom den något fåniga titeln döljer sig en charmig och lite annorlunda version av Charles Dickens' gamla klassiker En Julsaga. Istället för att huvudkaraktären är en snål gammal grinig man som via tre spöken får uppleva julaftnar från förr, i nuet och i framtiden är det en ung, hipp modefotograf (Matthew McConaughey) som är helt iskall när det gäller flickvänner och dumpar alla brudar efter max två veckor men oftast redan efter en natt som får känna på spökenas kraft. Han kan alla tricks och knep i boken när det gäller att ragga upp tjejer och avverkar minst en per natt och dumpar och glömmer dem lika fort. När han är på sin lillebrors bröllop och dissar hela idén med giftermål får han besök av tre kvinnliga spöken som visar honom hans livs kärlek (Jennifer Garner) när de umgicks som unga, i nutid och hur det kan bli i framtiden. Matthew inser snart att han lever ett tomt och värdelöst liv och ändrar sig och öppnar sitt hjärta för kärleken. Aaaaaaaaah (tår i ögat). HAHAHAHAHA! Klichéerna haglar men det sket väl jag i för jag gillar McConaughey och Jennifer Garner och även om karaktärerna är klassiska för amerikanska bröllopsfilmer (bruden är hysterisk hela tiden och brudgummen lite töntigt snäll, alla tärnor är slampor och hjältinnan präktig) så överlever filmen på grund av charmen från McConaughey och Garner. Och Emma Stone är lysande som ett av spökena.
/Surskägget

@
Åh guuuuud! Jag gillar de flesta skådisarna i den här rullen förutom McConaughey. Jag hatar den fan. Kan inte rå för det, jag bara gör det. Därför blir rullen utomordentligt olidlig. Det klyschiga och ganska oskojiga manuset hjälper ju inte direkt heller. Jag brukar ju smygilla sånt här en bakissöndag men nu är det må-bra-lördag och jag kunde inte se klart skräpet. Jag ku-u-u-u-nde i-i-i-inte! DET GICK INTE!
/Vrångmannen

Inga kommentarer: